چکیده:
از آنجا نوجوانان اقشار آسیبپذیر که بهدلیل نبود والدین ممکن است دارای سبکهای دلبستگی ناایمن بوده و در بیان و پذیرش احساسات خود دچار مشکل باشند این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با روانبنههای هیجانی در نوجوانان اقشار آسیبپذیر که یکی از والدین آنها در اثر فوت، طلاق و یا اشتغال حضور ندارد بود.
در این تحقیق که یک مطالعه همبستگی بود نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانشآموزان مناطق محروم استان البرز بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه روانبنه هیجانی لیهی و پرسشنامه سبکهای دلبستگی کولینز و رید را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب با نرمافزار SPSS 22 تحلیل شد.
نتایج نشان داد در این گروه هدف خاص، همبستگی معنیداری با ضریب اطمینان 95 درصد بین روانبنههای هیجانی در ابعاد توافق عمومی، گناه، تأیید، سرزنش، طول مدت احساسات و مهار کردن با سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی وجود دارد. همچنین در افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی روانبنههای هیجانی پذیرش احساسات، ابراز، بیحسی و عقلانیت با ضریب اطمینان 95 درصد رابطه معنیداری دیده شد.
Since poor adolescents may have insecure attachment styles because of the lack of their parents and have trouble with expression or acceptance of their feelings, This study aimed to investigate the relationship between attachment styles and emotional schemas in vulnerable adolescents whom one of their parents was absent due to death, divorce or employment. This was a correlation study and samples consisted of 100 students from deprived areas of Alborz province, were randomly selected. Data collection was done by using Leahy emotional schema questionnaire and collins and read attachment styles questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficients with SPSS 22.0 software. The results showed that in this specific target group, there was a positive correlation between emotional schemas aspects of consensus, guilty, validation, blaming others, duration of strong feelings, controllability and anxious insecure attachment style. Also, people with avoidant attachment style showed a significant relationship with some of emotional schemas aspects such as acceptance, expression, numbness and rationality with 95% confidence.