چکیده:
خودمهارگری مهارتی مشابه با خودتنظیمی است که بهنظر میرسد برای کسب موفقیت در دنیای مملو از فناوری های امروزی ضروری باشد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بر اساس خودمهارگری، اعتیاد به فناوری ها، جنسیت و ابتلا به کمتوجهی/ فزونکنشی بود. به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای تعداد 360 نفر از دانش آموزان دبیرستانی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودمهارگری (SCQ)، پرسشنامه اعتیاد به فناوری ها ((TAQ و چک لیست تشخیصی اختلال کمتوجهی/ فزونکنشی (ADDCL) بود. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافته ها نشاندهنده وجود رابطۀ معنادار بین خودمهارگری، اعتیاد به فناوری ها و پیشرفت تحصیلی و همچنین تفاوت الگوی این رابطه در دخترها و پسرها بود. مشاهده شد که ابتلا به کمتوجهی/ فزونکنشی پیشبینیکننده خوبی برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی است. همچنین رابطه منفی و معناداری بین خودمهارگری با کمتوجهی/ فزونکنشی و اعتیاد به فناوری ها مشاهده شد.
Self-control as a skill is similar to the self-regulation and in todaychr('39')s technological today world is a necessary skill for success. The purpose of present study was to predict the high school studentchr('39')s academic achievement on the basis of self-control, technologies addiction (internet, mobile phone and computer games), sex and ADHD. 360 students (185 girls and 175 boys) were selected by multistage cluster sampling method. The research instruments included self-control questionnaire (SCQ), technologies addiction questionnaire (TAQ), and diagnostic check list for ADHD (ASRS). Data were analyzed by using Pearson correlation coefficient, multiple regression analyses and U Man-Whitney test. results indicated that there was a significant relation between self-control, technologies addiction and academic achievement, where its pattern was also different in male and female students. ADHD was a significant predictor for studentchr('39')s academic achievement. There were also negative and significant relationship between studentchr('39')s self-control, technologies addiction and ADHD.