چکیده:
زمینه: ارائه بازخورد با شیوههای خود مهارگری به دلیل اثرات انگیزشی و پردازش عمیقتر اطّلاعات مربوطه در اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتَی بهبود ایجاد کرده است. علیرغم پژوهش های گسترده درزمینه بازخورد خود مهارگری آیا می توان بیان کرد که این نوع بازخورد به صورت کلامی هم نیز، می تواند بر روی الگوی حرکتی تأثیر بگذارد؟ هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر بازخورد خود مهارگری اجرای شوت بسکتبال بر الگوی حرکت دانش آموزان دختر است. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده و طرح آن بهصورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. شرکتکنندگان 20 دانش آموز دختر که به طور خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه بازخورد خود مهارگری و گواه تقسیم شدند. پژوهش در 5 جلسه شامل یک جلسه پیشآزمون قبل از شروع تمرین، 3 جلسه تمرین و یک جلسه پسآزمون انجام شد. از الگوی پرتاب آزمونیها فیلم گرفته شد، سپس فیلمها توسط سه مربی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: مطابق نتایج آزمون تی مستقل در آزمون‏های اکتساب (0/025=P) و یادداری تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (0/035=P). هر دو گروه از پیشآزمون تا پسآزمون پیشرفت معنیداری داشتن و با توجه به داده ها گروه خود مهارگر در پسآزمون تفاوت معناداری با گروه گواه داشته است. نتیجه گیری: این بدان معنی است استفاده از بازخورد خود مهارگری با ایجاد انگیزه های درونی، تقویت حسهای خودکارآمدی، استقلال شخصیت، کم شدن اضطراب و تنیدگی باعث ایجاد شرایط بهینه برای تمرین شده و شرایط کسب الگوی بهتر از حرکت را در تمرین علاوه بر دقت حرکت را برای دانش آموز ایجاد کرده است.
Background: Providing feedback with self-controlled methods has improved the performance and learning of motor skills as a result of the motivational effects and the deeper processing of related information. despite extensive research on self-inhibition feedback, can it be said that this type of feedback, verbally, can influence the pattern of movement? Aims: The purpose of this study was to investigate the effect of self-controlled practice on the performance of female student basketball shooters. Method: This is a semi-experimental study and its design is pre-test and post-test with control group. Participants of this study were 20 female students who were randomly divided into two self-controlled and yoked groups. Research was conducted in 5 sessions consisted of a pre-test session before the beginning of the exercise, 3 sessions of practice and one post-test session. Films were taken from the pattern of throwing the Subjects, then the films were evaluated by three instructors. Results: Findings of the independent t-test showed a significant difference between groupschr('39') acquisition (P= 0/025) and retention (P= 0/035) mean score. Both groups had significant progression from pre-test to post-test, and according to the data, the self-controlled group had a significant difference compared to the yoked group in the post-test. Conclusions: Using self-controlled practice which leads to internal motivation, enhancement of self-efficacy, personality independence, anxiety and stress decrease coaches can create optimal conditions for practicing and provide conditions for obtaining a better pattern of movement in practice.