چکیده:
ﺟﻬﺖ ﮐﻨﺘﺮل و ﺑﺎزرﺳﯽ اﻧﻮاع ﺳﺎزهﻫﺎ(در ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ، ﺳﺎزه ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و...) اﺳﺘﻔﺎده از اﻧﻮاع روشﻫﺎی ﺗﺴﺖ ﻏﯿﺮ ﻣﺨﺮب ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮑﻬﺎ ﺑﺪون آﺳﯿﺐ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺳﺎزه ﻣﻮرد آزﻣﺎﯾﺶ، ﻣﯽﺗﻮان ﻋﯿﻮب را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮد. ﯾﮑﯽ از ﺗﮑﻨﯿﮑﻬﺎی ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺗﺴﺖﻫﺎی ﻏﯿﺮ ﻣﺨﺮب، روش ﭘﺎﯾﺶ ﻧﺴﺒﯽ ﺧﻼ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﯽ و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﮐﺎرﺑﺮد زﯾﺎدی دارد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻃﻤﯿﻨﺎن و ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺑﻮدن ﺳﯿﺴﺘﻢ CVM در ﻫﺮ دو ﻣﺤﯿﻂ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ و آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺳﻨﺴﻮرﻫﺎی ﺻﻮﺗﯽ، ﻟﺮزﺷﯽ و ﺧﻮردﮔﯽ، CVM ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از اﻧﻮاع ﺣﺴﮕﺮﻫﺎ را ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﻗﺎدر ﺑﺎﺷﻨﺪ وﺿﻌﯿﺖ ﯾﮏ ﺳﺎزه را ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله حساسیت، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن سیستم CVM در هر دو محیط آزمایشگاهی و آزمایشگاهی نشان داده شده است.
پایش نسبی خلا، اختلاف فشار بين منبع خلأ و سنسور را كه روي قطعه قرار دارد، اندازه ميگيرد.
در شکل 1 شماتیکی از نحوه قرارگیری سنسورها بر روی قطعه کار نشان داده شده است.
نمای کلی از سیستم پایش نسبی خلا بر روی هواپیما [3] مجموعه ای از 26 سنسور بر روی سازه هواپیماهایDC-9، B-757 و B-767 که در ناوگان خطوط هوایی ایرلاین های بزرگ دنیا در حال استفاده هستند، نصب شده اند.
در این موارد استفاده از تکنولوژی پایش نسبی خلا می تواند روشی بسیار مفید برای تشخیص عیوب در انواع سازهها باشد [3].
3-1) کاربرد بر روی سازه های آلومینیومی و فولادی سیستم CVM در زمان نظارت دوره ای بر آزمایشات خستگی مورد استفاده قرار می گیرد.
نحوه قرارگیری سنسور جهت بازرسی اتصالات لب به لب [1] در مورد اتصالات جوش داده شده، عیوب کمتر از 3/0 میلی متر با این سیستم قابل تشخیص می باشند (شکل 4).
نحوه بازرسی اتصال جوش داده شده [1] بررسی های زیادی بر روی سیستم CVM انجام شده تا مشخص شود که این سیستم چه مقدار در تشخیص عیوب در انواع سازه های آلومینیومی (انواع سازه ها در بدنه هواپیما، خودرو و.
در شکل 5 نمونه ای از نحوه اتصال سنسور به قطعه کار نمایش داده شده است.
حساسیت، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن سیستم CVM در هر دو محیط آزمایشگاهی و آزمایشگاهی نشان داده شده است.