چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفهها و عوامل بهسازی منابع انسانی با رویکرد رهبری تحول گرا درسازمان آموزش و پرورش استان تهران بود. روش پژوهش کیفی بود. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان و متخصصان حوزه منابع انسانی تشکیل دادند و با توجه به نظر اشتراوس و کوربین (25-10)، پس از مصاحبه با نفر شانزدهم اشباع نظری صورت گرفت. جمع-آوری دادهها با استفاده از نظریه داده بنیاد و پس از انجام مصاحبه نیمه ساختار با خبرگان، از طریق کدگذاریهای باز شناساییشده و کدگذاری محوری و انتخابی و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار MAXQDA صورت پذیرفت. در نهایت در 2 بعد فردی و سازمانی 11 مولفه (به شرح ذیل) و 28 شاخص شناسایی شدند: فرهنگ تعهدآفرینی (0403/)، عدالت محوری (0436/)، رهبری اخلاقی تحول گرا (0451/)، مسئولیت پذیری (0432/)، نگرش فردی (0413/)، ارتباطات فردی (0472/)، سازگاری شغلی (0521/)، یادگیری حرفهای (0419/)، ارزیابی عملکرد (0462/)، سیاستهای حمایتی (0461/)، جو اخلاقی (0438/).
The purpose of this study was to identify the dimensions and components and factors of human resource improvement with a transformational leadership approach in the Tehran Education Organization .The research method was qualitative .The statistical population of this study was made up of experts and experts in the field of human resources and according to Strauss and Corbin (10-25), after interviewing the 16th person, the theoretical saturation was done. Data collection was done using the basic data theory and after semi-structured interviews with experts, through open coding and axial and selective coding using Shannon entropy technique. Data were analyzed using MAXQDA software. Finally, in two individual and organizational dimensions 11 components (as follows) and 28 indicators were identified: commitment culture (/ 0403),Axial justice (/ 0436),Transformational ethical leadership (/ 0451),Accountability (/ 0432), Individual attitude (/ 0413), Personal communication (/ 0472),Job compatibility (/ 0521),Professional learning (/ 0419), Performance evaluation (/ 0462), Support policies (/ 0461),Ethical atmosphere (/ 0438).