چکیده:
گسترش فرهنگ وقف، یکی از عمدهترین فاکتور، انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزشهای معنوی و الهی، در شکل توزیع عادلانه ی ثروت، محسوب میشود و با درک از همین نکته، یعنی موثریت ژرف وقف در توسعهای اقتصادی، فکری، فرهنگی و معنوی جوامع است، آگاهی از فرهنگ وقف در بین افراد جامعه ودیدگاه مدیران ومتولیان امور وقفی در مورد آن وعوامل موثر بر آن میتواند در جهت دهی موقوفات ونظام فرهنگی وقف موثر باشد. در این پژوهش ابتدا یک الگوی کیفی برای مدیریت توسعه فرهنگ وقف بر اساس مصاحبه با خبرگان تدوین شد و سپس بر اساس یک مطالعه کمی با 482 نفر نمونه آماری، به تبیین و اعتباریابی این الگو پرداخته شد. یافتههای تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی مدیریت توسعه فرهنگ وقف دارای 2 بعد و 18 مولفه است. مولفهها شامل «شبکههای شغلی»، «شبکههای محلی»، «شبکههای ملی» و «شبکههای بین المللی» مربوط به بعد «شبکههای اجتماعی» و مولفههای «صداقت، حمایت اجتماعی، نهادینه شدن قوانین، مسئولیت پذیری، عدالت، همکاری و همدلی، اعتماد، رضایت، همبستگی، تعهد و تعلق، اخلاق، کنش متقابل، انسجام و احترام به هم» مربوط به بعد «هنجارهای اجتماعی» از مقوله کلی توسعه مدیریت فرهنگ وقف بود. یافتههای بخش کمی نیز از برازش خوب الگوی ساختاری با دادههای جامعه آماری بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.
Spread the culture of endowment, etc. one of the major factor, unwinding of the density of wealth in the society and create a suitable platform for the growth of spiritual values and divine, in the form of a fair distribution of the wealth, can be considered and understood from the same point; i.e., unfathomable endowment in the development, economic, intellectual, cultural and spiritual communities is that Islam is the religion of the sacred .Awareness of the culture of devotion between people in the community managers Affairs about it, and the history affecting it can be in the direction of this property Cultural Endowment effective. In the first study a pattern of qualitative to manage the development of the culture of endowment based on interviews with experts, the formulation was then based on a quantitative study with 482 subjects, a sample. Research findings, in part, the qualitative showed that the pattern of management development, culture, devote, 2 day, and 18 components. Components include the "Career Network" and "Local Area Network", the "national networks" and "international networks" related to the next "social networking" component "honesty, support, social, institutionalization of rules, responsibility, justice, cooperation, and empathy, trust, satisfaction, solidarity, etc., commitment and belonging, morality, interaction, cohesion and respect together" related to the next "social norms" of the categories, the overall development of the management culture of the endowment. The findings of the quantitative section is also fitted, good structural model with the data, the statistical population was the pattern of the aforementioned explanation