چکیده:
این پژوهش با هدف تاثیر هنر رزمی ترکیبی بر اصلاح رفتار نابهنجار و سازگاری اجتماعی در کودکان بدسرپرست و بی سرپرست ۸ تا ۱۸ سال شهر تهران جهت توانمندسازی آنها به صورت مطالعه موردی(مرکز نوباوگان محمدعلی مظفری) انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری شامل کودکان ۸ تا ۱۸ سال بود که تعداد ۲۰ نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه کنترل (n=۱۰) و گروه آزمایش (n=۱۰) تقسیم شدند. چهار پرسشنامه خشم، افسردگی اضطراب استرس، اعتماد به نفس و خودپنداره ها طی سه مرحله با فاصله زمانی یک ماه بعد از هر مرحله آموزش به کودکان جهت بررسی مولفه های مختلف ارایه شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده کاهش خشم و پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین افزایش اعتماد به نفس را در کودکان گروه آزمایش نشان داد که تفاوت معنی داری با گروه شاهد داشت. نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از روش مداخله ای مانند هنر رزمی ترکیبی در کودکانی که به دلایل مختلف در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند می تواند تاثیر چشمگیری در تغییر رفتارهای نابهنجار این کودکان و همچنین سازگاری اجتماعی بهتر داشته باشد و موجب توانمندسازی این کودکان برای حضور فعال در اجتماع و دریافت سهم خود از زندگی سالم و عاری از مشکلات رفتاری شود.
The study is to investigate the effect of combined combat arts on abnormal behavioral modification and social adjustment in infants and abandoned children between the ages of 8-18 years in Tehran in order to empower them in a case study (Novabougan center, Mohammad Ali Mozaffari). The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical sample included children aged 8-18 years old, of which 20 were selected by available sampling method and divided into two groups: control (n=10) and experimental group (n=10). Four anger questionnaires, depression, stress anxiety, self-confidence and self-concept were presented in three stages, one month after each educational phase, to examine the different components. The results were analyzed using SPSS software. The results showed that there was a significant difference between the control group and the control group in decreasing anger and aggression, depression, anxiety and stress, as well as increasing confidence of the patients. Also, the use of an interventional technique such as martial arts in children who have been exposed to social harm for various reasons can have a significant effect on the abnormal behavior of these children as well as social adjustment and empowers these children to participate actively in the community and receive their contribution to a healthy and behavioral-free life.
خلاصه ماشینی:
کارشناسارشد،علوماجتماعی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران داد استفاده از روش مداخل های مانند هنر رزمی ترکیبی در کودکانی که به دلایل مختلف در معرض آسیب های اجتماعــی قرار گرفته اند میتواند تاثیر چشمگیری در تغییر رفتارهای نابهنجار این کودکان و همچنین سازگاری اجتماعی بهتر داشته باشد و موجب توانمندسازی این کودکان برای حضور فعال در اجتماع و دریافت سهم خود از زندگی سالم و عاری از مشکلات رفتاری شود.
یافته های این پژوهش نشــان داد که آموزش هنرهای رزمی ترکیبــی اثربخش می باشد و می تواند باعث توانمند سازی در حوزه های کاهش خشم ، استرس، اضطراب، افسردگی و افزایش خود پنداره و اعتماد به نفــس در کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بــی سرپرست در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شود.
این پژوهش ها نشان دادند که تمرینات ورزشی، بازی های پرورشی حرکتی - کلامی دارای دستورالعمل خاص و هدایت شونده و آمــوزش بــازی در کنــار مداخلات روانــی می تواند منجر به کاهــش مشکلات درونی و برونــی سازی شده ، اختلالات رفتاری، اضطراب، استرس، کاهش افسردگی، تقویت اعتماد به نفس و اعتماد به نفس ، کاهش خشم و پرخاشگــری، کاهــش فشارهای عاطفی، افزایش خود پنداره و ایجاد تغییــرات معنادار در رفتارهای نابهنجار و باعــث ایجاد سلامتی، مهارت های اجتماعی سازگاری اجتماعــی و روانشناختی و خودتوانمندسازی در آنان شود.
“Effectiveness of play therapy on the reduc tion of children’s severity symptoms with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and promotion of their academic performance (Persian)]”.
“A sys tematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: Informing development of a conceptual model of health through sport”.