چکیده:
یکی از مباحث اساسی اعتقادی اجتماعی درقرآن، انقلابی بودن امت اسلامی وبرخورداری آنان از اندیشه
جهادی و روحی ی مصلحان و قیام برای خدا است؛ انقلابی بودن امت اسهلامی مبتنهی براندیشه ی اعتقهاد به
توحید، ولایت و عدالت اجتماعی است. رکن اصلی انقلاب های دینی امت اسلامی است؛ اسلام و قرآن در اهداف
اهمیت خاصی قائل شده است؛ از وظایف پیامبران و رهبران دینی و » امت « دینی و نظام اجتماعی خود ب مسئل
سیاسی، هدایت نمودن جامع و امت اسلامی ب سهوی تعهالی و پیشهر ت توحیهدی و و برخهورداری از روحیه
انقلابی گری و عدالت محوری است. انقلابی بودن امت اسلامی ب معنای برخورداری آنهان، از یه ممموعه ای
نظام مند و جامع، هدف مند درعرص های مختلف اعتقادی، گرایشی و ر تاری و حرکهت سهازنده و منسهح بها
هدف یکپارچ کردن مردم بر محور توحید و ولایت و ه بستگی اجتماعی در جهت جلب رضایت حه و قیهام
سبأ : 46 ( بگو من قط ب شما یه (»... قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُ بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّ مَثْنَى وَ رَادَى « . برای خدا می باشد
اندرز مىده ک دو دو و ب تنهایى براى خدا ب پا خیزید. و این هدف موجب هویهت بخشهی مهردم و سهرانمام
را رق خواهد زد؛ این تفکر انقلابی و اصلاح گرایان توحیهدی، درتقابهل بها » الله« تشکیل امت واحده با محوریت
کفر و الحاد و ظل وروحی ی طاغوتی و استکباری خواهد بود. هدف قرآن از تغییر و تکامل و یگانگی،یکپارچگی
امت و جامع است ک این تغییر درونی و اجتماعی از ی سو از طری پیهامبران و رهبهران الههی که مسهیلیت
ابلاغ پیام الهی و تربیت انسانها را دارند، منوط شده و از سوی دیگر ب قبول و اطاعت پذیری آن از سوی مردم و
اراده تحول آ رینی آنان وابست است ک دراین صورت وحدت امت دینی امکان تحق پیدا می کند. این پژوهش
با روش کتابخان ای و رویکرد استنباطی و تحلیلی ب منظور کشف مولف های تأثیرگذار در وحدت امت اسلامی
در معارف بلند قرآنی سامان یا ت است و عناصری همچون؛توحید باوری،حاکمیت دین در جامع ، تلازم ایمان با
عل ،اختیار،عقل، قلب وعمل، تهذیب و اصلاح نفس، جهاد و مبارزه با طاغوت و استکبار ستیزی و....را در تحقه
آرمان وحدت اسلامی پیش روی متولیان و برنام ریزان و جامع اسلامی قرار می دهد.