چکیده:
رشد روز افزون ارتباطات بین فرهنگ ها و زبان های مختلف در دنیای امروزی نیاز به درک و آگاهی نسبت به
فرهنگ های مختلف را بیش از پیش کرده است. امروزه زبان انگلیسی به عنوان زبانی بینالمللی یکی از ابزارهای
مهم در حوزه تعاملات بین فرهنگی به شمار میآید. از این رو ما نیازمند دیدگاهی جدید نسبت به این زبان
هستیم که بتواند همانند پلی ملتها و فرهنگهای مختلف را به یکدیگر متصل کند. موضوع فرهنگ از آنجا که
با زندگی انسان عجین است و در آن تأکید بر ارزشها، بایدها و نبایدها میشود، بسیار حیاتی است و به گفته امام
خمینی ، فرهنگ، مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهاى یک ملت است. یکی از مهمترین وظایف معلمین زبان
انگلیسی، انتقال صحیح فرهنگ است. با وجود این رویکرد جدید در سطح جهان نسبت به مغوله فرهنگ و
جایگاه آن در مسائل آموزش زبان انگلیسی پس از گذشت بیش ازگذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در ایران
دست اندرکاران حوزه آموزش زبان هنوز با این چالش مواجه هستند که چگونه فرهنگ اسلامی و ایرانی را
جایگزین فرهنگ وارداتی موجود در آموزش زبان انگلیسی کنند تا از این راه بتوانند زبان انگلیسی را به عنوان
ابزاری برای ارائه فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی به جهان مناسب سازی کرده و در اختیار فراگیران قرار دهند. لذا
در این مقاله سعی بر این است که نشان داده شود امکان تدریس فرهنگ اسلامی ضمن تدریس زبان انگلیسی
وجود دارد و این خود میتواند تحولی عظیم در نظام آموزش عالی در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.روشهای
مختلف تدریس فرهنگ ضمن تدریس زبان انگلیسی، معرفی و همچنین نحوه آماده کردن محتوای فرهنگی نیز
آموزش داده خواهد شد. نیز راهکارهایی جهت تدریس موفرتر فرهنگ ارائه میشود.