چکیده:
در جهان امروز اخلاق جزئی از فرهنگ سازمان ها در نظرگرفته شده و ایدهآلی است که باید همانند خون در تمامی شریان های آنها جاری و ساری باشد. منظور از اخلاقسازمانی ایجاد و استقرار اصول اخلاقی در سازمان ها است. بحث در مورد اخلاق سازمان از آن حیث اهمیت و ضرورتدارد که سازمان ها در صورت متخلقشدن به مسائلاخلاقی، مزیت رقابتی و مزیت راهبردی کسب نموده و بقا و توسعة شان را تضمین میکنند. تحقیق حاضر به هدف تبیین راه های استقرار اخلاق در سازمان ها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای انجام یافتهاست. از مهمترین یافته های آن میتوان به ضرورت راهبردی استقرار اخلاق در سازمانها و نیز ضامن بقا و توسعة آنها اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
اخلاق سازمانی روح الله حمیدی ١ چکیده در جهان امروز اخلاق جزئی از فرهنگ سازمان ها در نظرگرفتـه شـده و ایـده آلـی اسـت کـه بایـد همانند خون در تمامی شریان های آنها جاری و ساری باشد.
استقرار مسائل اخلاقی موجب بهره وری سازمان ها از منظر درونی و پیش بینی پذیریآنها از نگاه بیرونی شده و مزیت رقابتی و مزیت راهبردیآنها را در پیدارد.
ضرورت اخلاق سازمانی سودگرایان بر این عقیده اند که هدف اصلی از سازمان ها معمولا کسب سود و منفعت است نه اعمـال خیرخواهانه ، بنابراین اخلاق و مسایل اخلاقی در سازمان ها ضرورتی ندارد کـه هـیچ ، بلکـه موجـب وارد آوردن خسارات و هزینه های اضافی بر سازمانها میگردد.
واقعیت این است که شاید فلسفۀ وجودی تمام و یا اکثر سازمان ها سودآوری باشد و آنهـا تمـایلی بـه مباحث اخلاقی نداشته باشند، اما مطالعات اخیر نشان داده اند که وجود اخلاق و مکانیزم که آن (اخـلاق ) را در سازمان ها نهادینه و مسـتقر سـازد ضـرورت آشـکار اسـت .
اثـر درونـیاش این است که رفتارهای اخلاقی کارمندان بـا همـدیگر و نیـز رفتـار اخلاقـی مـدیران رده هـای مختلـف بـا کارمندان یک سازمان ، جو مثبتی را در سازمان به وجود میآورند که موجـب افـزایش اعتمـاد بـین افـراد سازمان و بیشتر شدن احساس تعلق افراد به سازمان میگردد.
اثر بیرونی رفتار اخلاقی سازمان این است که سازمان متخلق به اخلاق ، از خاصیت پـیش بینـی پـذیری برخوردار میگردد.
زیرساخت های اخلاق در سازمان ها اخلاقی بودن افراد در گرو دو عنصر اساسی است : الگویرفتاری و طرز تلقی یا انگارة فرد.