چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های اجتماعی- فرهنگی زنانگی در داستان های هزارویک شب شهرزاد می باشد. جامعه پژوهش داستان های هزار و یک شب بود . نمونه مورد بررسی داستان هایی بود که خوانش جنسیتی داشتند. طرح پژوهش کیفی، که با روش تحلیل تماتیک صورت پذیرفت. مفاهیم زنانگی بر مبنای محتوای زنانه ویا قهرمان داستان در داستان های عاشقانه، داستان های خیالی، داستان های سفری، داستان های جن و پری و داستان های آموزشی، حکمت و پرهیزکاری مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تحلیل محتوا بدست آمد. یا فته ها نشان داد که زن، محوری ترین موضوع داستان های هزار ویک شب است و در تمامی داستان ها نقش دارد . و مهم تر اینکه هزارویک شب اثری است که خلق آن به یک زن (شهرزاد) منسوب شده است. شهرزاد با قصه گویی توانست روایت جدیدی از زنانگی را بیان کند که نه تنها خود را از مرگ برهاند بلکه سرزمینش را با زنانگی آشتی دهد. در واقع زنانگی را از حاشیه به متن آورد تا صدایش شنیده شود.
The research was purposed to study social and cultural components of femininity in Shahrzad’s a thousand and one nights’ stories. The research universe consisted of all Shahrzad’s a thousand and one nights’ stories. The sample included the gendered stories. the research was designed as qualitative in terms of thematic analysis. The femininity concepts based on either effeminate content or the heroine of the romantic, fiction, journey, jinni and fairy, pedagogics, wisdom and virtue stories were reviewed and extracted by implementing the content analysis. The findings indicated that woman was the most crucial subject of a thousand and one nights’ stories; and played a significant role in all the stories. Also the more important point to be discussed was that the narration was attributed to be created by a woman, Shahrzad. Sharzad could express a new narration for femininity by storytelling and not only saved her life but also she could reconcilliated her homeland with femininity. In fact, she brought the femininity from text to context so to be heard.