چکیده:
شکلگیری بافت یک شهر ارتباط مستقیم با شبکه معابر آن دارد بطوری که نوع هر یک از این بافتها متاثر از شکلگیری خیابانها در داخل شهر است. یکی از راه حلهای معضلات آلودگی ترافیکی و بصری امروزه شهرهائی چون سنندج پیادهراه میباشد که در دو بعد روانی و جسمانی، شهروندان را مورد تهاجم قرار داده است. هدف این پژوهش ارائه اصولی است که در مقوله تعمیم پذیری آن به عنوان راهکاری جهت احیای محیط شهری انسان مدار ایفای نقش کند. دو مسئله که در این گونه پژوهشها کمتر مورد توجه قرار گرفته است یکی انتخاب اصولی خیابان مناسب پیادهمداری طبق علم معماری و شهرسازی است؛ و دیگری ارائه الگوئی است که در میان پراکندگی مولفههای پیادهمداری به عنوان معیار در این گونه شهرها مورد توجه قرار گیرد. این مقاله از نوع کاربردی است که به معرفی شاخصههای پیادهمداری پرداخته است. دادهها از روش MADM و فرمول آنتروپی شانون و طیف لیکرت 9نقطهای با بهرهگیری از تکنیک تاپسیس مورد پردازش قرار گرقت، نتایج پژوهش نشان داد خیابان امام خمینی (ره) با رتبه 0. 6589 دارای اولویت است. سپس این خیابان با تمامی مولفههای پیادهمداری مورد تحلیل قرار گرفت که با گراف بندی از 1تا4 با نمره 2. 885 به عنوان خیابان نسبتا مطلوب معرفی شد. با استفاده از قابلیتها، فرصتها و تهدیدهای منطقه، الگوئی با سه مولفه زیرساخت، عملکردی، تزئیناتی (تکمیلی) جهت ارتقای خیابان معرفی شد. تکمیل فرایند ریزمولفههای تحلیل شده به عنوان پیشنهاد ارتقای پیادهمداری در این پژوهش مد نظر قرار گرفت.
Formation the texture of a city is directly related to its network of passages, so that the type of each of these tissues is influenced by the formation of streets within the city. One of the solutions to the problems of traffic and visual pollution today in cities such as Sanandaj is the pedestrian road which has attacked citizens in both mental and physical dimensions. The purpose of this study is to present principles that play a role in its generalization as a strategy to revitalize the humanist urban environment. Two of the issues that have been underestimated in this type of research are the principle choice of a suitable pedestrian street according to the science of architecture and urban planning, and another is to provide a model to consider among the scattered pedestrian components as a criterion in such cities. This article is an applied type that introduces walkability characteristics. The MADM method and the Sharon and Likert 9-point Entropy Formula were selected using Topsis method, 0.6589 Imam Khomeini Street with a rating of 0.6589. Then, this street was analyzed with all the walkability components, which were introduced as a relatively desirable street by graphing from 1 to 4 with a score of 2.885. Using the capabilities, opportunities and threats of the area, a model with three components of infrastructure, functionality, ornamental was introduced to enhance the street. Completion of the process of analyzed subcomponents was considered as a suggestion for walkability improvement in this study.
خلاصه ماشینی:
اینجاستکه توجه بیشتر به انسان و نقش موثر وی درفضاهای شهری، بیش از پیش ضرورت پیدا میکند (Sapawi & Said, 2012: 179) و میبایست با ایجاد فضاهای شهری همچون پیاده راه در بستر خیابان های شهری، این مهم را تقویت کرد.
بافت قدیم شهرها با ارزش های کالبدی، تاریخی و فرهنگی نهفته در خود(حبیبی و احمدی 4 ،1398: 111)، بهترین نشانه هویت شهری بوده است و در عین حال حیات و رشد این بافت، مانع از فرسودگی شهر از درون شده و توسعه بی رویه آن را محدود میک > دسترسی به حمل ونقل عمومی در مناطق مختلف متفاوت است.
هدف این مقاله، روش تحلیلی برای ارائه شاخص های پیاده مدار مناسب میباشد، که با ساختار فضائی بافت قدیمی سنندج همراه شود تا بتوان با بررسی منطقه مورد نظر، خیابان های مناسب جهت پیاده مدار شدن را انتخاب کرد.
گراف بندی و ارزیابی دقیق ریزمولفه ها با تحلیل، پرسش و محیط شبیه سازی شده موقعیت فعلی خیابان و تصمیم گیری جهت ارائه معیار را امکان پذیر مینم Tibaldz Moieni Pakzad Habibi & Ahmadi Sasanpour et al / شکل 1.
جمع بندی رويكردهاي مرتبط با فضاهاي عمومي شهري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: محاسبات تحقیق حاضر در ایران يکي از بارزترين اقدامات ارزشمندي که طي سال هاي اخير در جهت ارتقاء کيفيت فضاهای شهری مورد توجه قرار گرفته حرکت پياده و احداث پياده راه هايي در شهرهاي تبريز، مشهد ، بوشهر ، تهران ، اروميه بوده است.
موقعیت پیاده مداری خیابان امام خمینی(ره) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: محاسبات تحقیق حاضر ارزیابی گزینه ها با اولویت بندی عناصر تصمیم گیری شامل معیارها و گزینه ها، منجر به ایجاد ساختار سلسله مراتبی شد.