چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت خدمات آموزشی بر رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان سمنان است. طرح پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. در این پژوهش محقق با استفاده از مدل سروکوال در پی پاسخ به این سؤال بود، که آیا کارآموزان از کیفیت خدمات ارائهشده از سوی مراکز آموزش فنی و حرفهای استان رضایت دارند و اولویتبندی ابعاد کیفیت خدمات از نظر کارآموزان چگونه است؟ جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارآموزان ثبتنام شده در آزمون هماهنگ پایان دورۀ مراکز دولتی آموزش فنی و حرفهای استان سمنان، نوبت مهر 1394، بود. تعداد نمونه طبق جدول مورگان 327 نفر برآورد شد. دادههای پژوهش، بر اساس آزمون تی وابسته برای آزمون فرضیهها و آزمون فریدمن برای تعیین اولویت ابعاد تحلیل شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در پنج بعد عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، اطمیناندهی و همدلی انتظارات کارآموزان فنی و حرفهای از ادراکات آنان بیشتر بوده و همچنین از نظر کارآموزان بعد همدلی بالاترین اولویت را نسبت به سایر عوامل دارد.
This study aimed to investigate the significance of training services quality on the trainees, satisfaction of Semnan Provincial Technical and Vocational Training Centers (TVTCs). It is a descriptive- analytical research. In this study, researchers by using the SERVQUAL model try to answer the question whether the trainees in Semnan provincial TVTCs are satisfied with the quality of training services, and what is the factor ranking of training services quality from trainees’ points of view?. The statistical population included all the Semnan provincial TVTCs’ trainees, who registered in the final evaluation in October, 2015. For sampling, 327 trainees were randomly selected according to Morgan table. The data was analyzed based on dependent T-test for hypotheses test and Friedman test for determining the ranks of factors in services quality. Research findings indicated that in 5 factors including; “tangibility”, “reliability”, “responsiveness”, “assurance” and “empathy”, trainees are not satisfied. Additionally, from the trainees’ points of view, empathy had the highest rank among all factors.
خلاصه ماشینی:
از این رو، رضايت Guo, Duff & Hair Hutt & Speh Kano Wang, Lo &, Hui Manuel Gitman, Lawrence & McDaniel Mostafa Donnelly, Wisniewski, Dalrymple & Curry كامل به انتظارات است (الیور 1 ، 1980،ص23).
در اين پژوهش محققان در پي بررسي تجزيه و تحليل شكافهاي كيفي خدمات بين انتظارات و ادراكات کارآموزان نيستند، بلکه بيشتر قصد بر آن است تا با استفاده از مدل مفهومي رضايت مشتريان از كيفيت خدمات (پاراسورامان، زیتمل و بری 2 ، 1988) كه در ادبيات اين حوزه به مدل 3 l"/>l"/> معروف است، عوامل مؤثر بر رضايت کارآموزان با توجه به سنجش كيفيت خدمات در ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان مورد بررسي قرار داده > مبانی نظری پ > رضايت م > مشتري كسي است كه سازمانها و شركتها مايل هستند با ارزشهايي كه ميآفرينند بر رفتار وي تأثير گذارند (زيويار، ضيايي و نرگسيان،1391).
کیفیت خدمات یک ارزیابی متمرکز از عناصر خدمات مثل کیفیت تعامل، کیفیت محیط فیزیک 8 3" Text=" Zehir et al"/>3" Text Munteanu, Ceobanu, Bobalca & Anton Khan & Matley\ Telford & Masson Lovelock & Wright Fitz Simmons & Fitz Simmons Johnson & Nilsson Oliveria Zehir et al ).
این عوامل شامل حمایت از دانشجویان و اساتید، اعضای هیئت علمی، خدمات اداری، خدمات کتابخانه Chan Lim Lee, Kim & Sagas Tsinidou, Vassilis & Panos برنامۀ آموزشی و مکان، زیرساختها و امکانات هستند.
(به تصویر صفحه مرا ) شكل 1 مدل مفهو Bick, Jacobson, & Abratt Vera & Trujillo Li et al فرضيۀ اصلي کارآموزان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان از كيفيت خدمات ارائهشده توسط اين اداره رضايت ندارند.