چکیده:
در این مقاله شناسایی، تعیین و تحلیل عوامل موثر بر توانمندسازی تدریس مربیان فنی و حرفهای استان کرمانشاه بررسیشده است. مقالۀ حاضر از حیث روش توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات شامل کتابخانهای و میدانی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که برای تایید روایی آن از تحلیل محتوا و برای تایید پایایی از ضریب الفای کرونباخ به کمک نرمافزار SPSS استفاده میشود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مربیان فنی و حرفهای استان کرمانشاه دولتی و آزاد است و روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده میشود. در تحقیق حاضر هم از آمار توصیفی برای نشان دادن وضعیت جمعیت شناختی جامعۀ آماری و هم از آمار استنباطی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده میشود. روشهای آماری مورداستفاده در تحقیق آزمونهای آماری t تک نمونه و آزمون تحلیل واریانس به کمک نرمافزار SPSS و روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار AMOS میباشد. نتایج نشان میدهند عوامل موثر بر توانمندسازی تدریس مربیان استان کرمانشاه عبارت هستند از: شایستگی مربیان، استقلال مربیان، احساس موثر بودن در مربیان، احساس معنیدار بودن کار مربیان و اعتماد در مربیان. شایانذکر است که برخی کارآموزان بر شیوههای یادگیری تجربۀ عینی و مشاهده تاملی تاکیددارند و نیرومندترین جهتگیری آنها توانایی تخیل قوی و آگاهی از ارزشها و معانی است. این افراد در دیدن موقعیتهای عینی از چشماندازهای مختلف عملکرد بهتری دارند و بیشتر روابط را با گشتالت معنیداری سازمان میدهند.
In this paper, identifying, determining, and analyzing effective factors on empowering the training of technical and vocational instructors of Kermanshah Province has been investigated. The presented article in terms of objective is an applied research, and in terms of method is descriptive survey. Data collection method included desk and field research. The data collecting tool is a questionnaire that content analysis is used to confirm its reliability, and Cronbachchr('39')s alpha coefficients is used via the help of SPSS software to confirm its validity. The statistical population of the research is all the public and private technical and vocational center instructors of Kermanshah Province, and simple random sampling method is used. Cochran formula is also used in order to determine the sample content. In the present research, descriptive statistics is used to show the demographic status of the population and inferential statistics is used to analyze the data. The statistical methods used in the research are one-sample t test and variance analysis test via SPSS software, and the structural equation method is done via AMOS software. The results show that the factors influencing teaching empowerment of instructors in Kermanshah province are as follows: the instructorschr('39') competency, independence, feeling of being influential, feeling of doing something meaningful, and confidence. It is worth noting that some recruits put emphasis on objective experience and reflective observation learning methods and their strongest orientations are strong imagination, and awareness of values and meanings. These people show better performances in seeing objective situations from different points of view, and organize most of the relationships with a meaningful gestalt.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مربیان فنی و حرفهای استان کرمانشاه دولتی و آزاد است و روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده میشود.
درواقع، در پژوهش حاضر قرار است به شناسایی، تعیین و تحلیل عوامل مؤثر بر توانمندسازی تدریس مربیان فنی و حرفهای استان کرمانشاه (دولتی و آزاد) اقدام شود.
نتایج نشان داد که تمام متغیرهای موردبررسی با همدیگر ارتباط معناداری دارند (P در پژوهش جوادی پور، صفایی موحد و براتی در سال 1394 باهدف بررسی تأثیر روش مربیگری بر توانمندسازی روانشناختی مربیان پایۀ اول ابتدایی در استان خوزستان، منطقه صیدون انجامشده است.
هدف پژوهش رضایی جندانی، هویدا و سماواتیان در سال 1394، پیشبینی ابعاد توانمندسازی روانشناختی (شایستگی، مؤثر بودن یا اثربخشی، خودمختاری (استقلال)، معنیداری و اعتماد) با استفاده از مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، انعطافپذیری و خوشبینی) در میان مربیان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود.
جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مربیان هنرستانهای فنی و حرفهای شهر قصر شیرین-گیلان غرب است و روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده میشود.
اطلاعات توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که مشاهده میشود، بر اساس نظرات و تجربۀ حرفهای مربیان فنی و حرفهای استان کرمانشاه، مهمترین شاخص مربوط به متغیر"شایستگی مربیان" عبارت است از: شاخص "خود را فردی پیش فعال در تدریس دیدن" زیرا بیشترین میانگین را در بین شاخصهای مربوط به متغیر"شایستگی مربیان" دارد که برابر با 60/4 است.