چکیده:
سیستمهای پشتیبان تصمیم ابزارهای محبوبی هستند که به تصمیم گیری در یک سازمان کمک میکنند. همچنین
مدیریت دانش اهمیت فراوانی در تولید دانش در سازمانها دارد در این مقاله تلاش شده است که مراحل مدیریت دانش از نگاه نوناکا و تاکوچی، و کاربرد DSS در هر مرحله و نقش آن بعنوان ابزاری مهم و حیاتی در تصمیم گیری و مدیریت استراتژیک از طریق ذخیره اطلاعات بصورت خام و ارائه آن بصورت اطلاعات قابل استفاده برای کمک به تصمیم گیری مدیران استراتژیک و در نهایت ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها از طریق ایجاد دانش بررسی شود. از آنجایی که سیستم های پشتیبان تصمیم کاربران دانش و تصمیم گیران را قادر به گرفتن تصمیمات آگاهانه از طریق مطالعه تاثیر گذار بر روی متغیر های نیمه سازماندهی شده و یا با سازماندهی ناقص در میان فاکتورهای محیط خارج مینماید، بطور خودکار بعنوان یک عملکرد کلیدی حمایتی دیده میشوند.
تاریخچه سیستمهای اطلاعاتی، MIS وانواع توسعه یافته تر DSS همانند GSS ، NSS ، CDSS و همچنین استفاده از
ECM بعنوان DSS ، نیز بطور خلاصه مورد بررسی قرار میگیرند.