چکیده:
نوع دوستی یکی از ارزش های والای اجتماعی و سازمانی و تکلیف اخلاقی- اجتماعی است که تضعیف آن می تواند باعث اختلال نظم سازمان و کاهش کارایی و اثربخشی و به تبع آن بهره وری سازمان شود. بنابراین بررسی چگونگی رخداد این رفتارها در سازمان با رویکرد جامعه شناسانه و روان شناسانه ضروری است. با بررسی و تحلیل رفتارهای نوع دوستانه در سازمان می توان سایر مؤلفه های رفتاری و اخلاقی مؤثر بر آن را شناسایی و به وضعیت عمومی اخلاقی در سازمان پی برد. این تحقیق با روش تحلیل محتوا کیفی انجام شده است. واحد تحلیل محتوا در این تحقیق کلیه نظریه های منتسب به نوع دوستی از سال 1960 میلادی به بعد است که شامل نظریه های یادگیری اجتماعی، نظریه هنجاری، رویکرد نظری مرحله ای، مدل تسکین وضعیت منفی و کاهش انگیختگی، مدل هزینه- پاداش، مدل تصمیم گیری مداخله تماشاگران، نظریه همدلی، نظریه نوع دوستی خودمختار، فرضیه نوع دوستی همدلانه می شود. تحقیق حاضر بر آن است تا نظریه ها و مدل های نوعدوستی را با رویکردی جامعه شناسانه و روان شناسانه موردبررسی دهد. یافته های تحقیق نشان میدهد که رفتارهای نوع دوستانه در سازمان به دو نوع کلی نوع دوستی ابزارگرایانه و نوع دوستی غایت گرایانه تقسیم و طبقه بندی می شوند.
Altruism is one of the social and organizational values and ethical-social duty that undermine
can cause organization order confusion and reduce efficiency, effectiveness and consequently
the productivity of the organization. So check how of these behaviors occurrence in the
organization with sociological and psychological approach is essential. Through analyzing
the Altruistic behaviors in organization could be detect behavioral and moral elements affecting
them and find out ethical general state in organization. This research was conducted using
qualitative content analysis. Content Analysis unit in this research is all the theories related to
altruism, from 1960 onwards, which includes Social learning theory, normative theory, Stage
theory, negative state relief model and arousal reduction model, cost-reward model, Bystander
intervention decision model , emphatic model, Autonomous altruism, empathic altruistic
hypothesis. This study is intended to examine altruism theories and models with sociological
and psychological approach. The results suggest that altruistic behavior in the organization is
classify into two general types of teleological altruism and altruism instrumentalist