چکیده:
هدف: هدف این مقاله شناسایی قابلیتهای مورد نیاز دانشگاهها برای کمک به تحقق اهداف گام دوم انقلاب بود. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد؛ زیرا دادههای کیفی تصویری طبیعیتر و واقعگرایانهتر نسبت به دادههای کمّی و عددی ترسیم میکنند. در این پژوهش، 29 نفر از متخصصان به عنوان مصاحبهشونده انتخاب شدند. فرایند نمونهگیری تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبۀ نیمساختاریافته بود. برای اطمینان از اعتبار دادهها، از روشهای مختلفی مانند بررسی مستمر دادهها، تحلیل همزمان با گردآوری دادهها، بازخورد به مصاحبهشوندگان، تخصیص زمان لازم و بازنگری ناظری استفاده شد. یافتهها: قابلیتهای مورد نیاز دانشگاهها برای کمک به تحقق اهداف گام دوم انقلاب عبارتند از: تجلیبخش فرهنگ اسلامی، دانشبنیان و یادگیرنده، ارائهدهندۀ راه حل، نوآور، نیروی انسانی توانمند شده، تعامل و شراکت سازنده، برخوردار از فنّاوری پیشرفته، پیشتاز در مرزهای دانش و فنّاوری؛ تربیت دانشآموختگان با صلاحیت. نتیجهگیری: دانشگاهها برای کمک به تحقق اهداف گام دوم انقلاب، باید خود را به این قابلیتها مجهز کنند.
ذ Objectives: The aim of this study is to answer the following question: what are competencies required of Iranian universities in the second step of the revolution. Method: The method of the present research is qualitative content analysis and 29 people were selected by Snowball sampling. The process of selecting samples and collecting data continued until the theoretical saturation of the data. The research tool was semi-structured interview. Various methods were used to ensure the validity of the data, such as continuous data review, simultaneous data analysis, feedback to the interviewees, adequate time allocation and observer review. Results: The results of the research defined the universities competencies as follow : Islamic identity; Knowledge-based and Learner; Innovation and Intelligence ;having constructive interaction; advanced in technology; Empowered workforce; Leader in science and technology; graduate educated in knowledge–rich environment.Conclusion: Universities must acquire these competencies in order to achieve goals of the second step of the revolution.