چکیده:
ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺷﺒﮑﻪ ارﺗﺒﺎط ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي ﻧﻮع ﺟﺪﯾﺪي از ﺧﺮﯾﺪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺧﺮﯾﺪآﻧﻼﯾﻦ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦﮐﻨﻨﺪه ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪآﻧﻼﯾﻦ اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋه اي ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﺿﺮورت ﻣﻮﺿﻮع درﺻﺪد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺧﺮﯾﺪ آﻧﻼﯾﻦ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺮآﻣﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدي و از ﻧﻈﺮ ﺟﻤﻊ آوري اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي در اﺳﺘﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﺷﺮﻗﯽ ﺷﺎﻣﻞ 800ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 260 ﻧﻔﺮ از اﻓﺮاد ﺗﺤﺼﯿﻠﮑﺮده ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. داده ﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ از ﻃﺮﯾﻖ اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊ آوري و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار Spss و آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﺣﺎﮐﯽ از ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﯿﺪ واﻗﻊ ﺷﺪن ﮐﻠﯿﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻮد. ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ،اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻓﺮوﺷﻨﺪه اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ )ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎي ذﻫﻨﯽ(، ﻗﯿﻤﺖ، ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻃﺮاﺣﯽ وب ﺳﺎﯾﺖ )ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎي ﻋﯿﻨﯽ( راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداري ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ آﻧﻼﯾﻦ اﻓﺮاد ﻣﻨﺘﺨﺐ در اﺳﺘﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﺷﺮﻗﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل و ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ اراﺋﻪ ﺷﺪه و ﻃﺮاﺣﯽ وب ﺳﺎﯾﺖ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪه ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را دارا ﺑﻮده اﻧﺪ و ﭘﺲ از آﻧﻬﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻓﺮوﺷﻨﺪه اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﻗﯿﻤﺖ ﻗﺮار داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.