چکیده:
جوامع علمی بر این باورند که سازمان ها با قدرت دانش میتوانند برتریهای بلند خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند. در
این راستاء عوامل مهمی با مدیریت دانش در ارتباط تنگاتنگ هستند. هوش تجاری, به عنوان یک عامل موّثر در عملکرد سازمان
به حساب میآید و موجب تحقق هر چه بهتر اهداف مدیریت دانش می شود. کاربرد مدیریت دانش در سازمانها سبب نتایجی
خواهد شد که این نتایج جزیی از اهداف هوش تجاری نیز به شمار میرود. کاربرد موّئر دانش, به شکلگیری سازمانهای
هو شمند میانجامد. اما این مر مستلزم کاربرد خلاقانه دانش تو سط رهبران سازمان است. لذا هوش تجاری. مهم ترین توانایی
برای تحقق بخشیدن به این امر است؛ زیرا هوش تجاری با تمرکز بر درک دانش و یادگیری، موجب خلق سازمان هوشمند
میشوند؛ سازمانی که یاد میگیرد. دانش را هوشمندانه مدیریت و رهبری میکند. بنابراین در این مطالعه. پس از بررسی
مفهوم., اهیمت و مدلهای آرائه شده در زمینه مدیریت دانش و همچنین هوش تجاری» نتیجه گیری شد که مدیریت دانش به
فرایند چگونگی خلق, انتشار و به کارگیری دانش در سازمان اشاره دارد و هدف نهایی آن» تسهیم دانش میان کارکنان به منظور
ارتقاء آرزش افزوده دانش موجود در سازمان می باشد و از سوی دیگرء مدیریت دانش موجب برقراری ارتباط میان کارکنان شده
به تدریج دانشهای فردی به دانشهای سازمانی تبدیل می شود و از طریق این کارکرد. دانش بین کارکنان رشد و ارتقاء
می یابد و موجبات افزایش هوشمندی و یا بهره هوشی تجاری در سازمان فراهم می شود.