چکیده:
هدف: مشکلات نمایندگی در نتیجه تضاد منافعی که میان مدیران و سهامداران وجود دارد، ایجاد میشود. حسابرسی به عنوان راهکاری کارآمد برای محدود کردن اختیارات مدیران در روابط قراردادی محسوب میشود. هدف این پژوهش بررسی رقابت بازار، چسبندگی حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی است.
روش:موضوع مورد مطالعه بر مبنای الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی بوده و در دوره زمانی 1387 تا 1396 دادههای 72 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری و برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که رقابت بازار خدمات حسابرسی ارتباط منفی و معناداری با چسبندگی رو به بالا دارد. یافتههای پژوهش نشان دهنده عدم وجود ارتباط معنادار بین رقابت بازار خدمات حسابرسی و چسبندگی رو به پایین است. همچنین، بین چسبندگی رو به بالا حقالزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی ارتباط معناداری وجود دارد. در نهایت، یافتههای پژوهش نشان دهنده ارتباط معنادار بین چسبندگی رو به پایین حقالزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی است.
نتیجهگیری:بر اساسنتایجپژوهشمیتوانبیانکردکه رقابت بالاتر منجر به تغییر چسندگی حقالزحمه (از نوع کاهشی) شده و بنابراین، سرعت اصلاح قیمت رو به پایین میتواند بیانگر قدرت چانهزنی محدود حسابرسان نسبت به صاحبکاران باشد که در نهایت منجر به تغییر کیفیت حسابرسی میگردد.
دانش افزایی: صاحبکاران میتوانند با پیشبینی روند کاهشی حقالزحمهی حسابرسی، در ارتباط با حقالزحمهی حسابرسی قدرت چانهزنی داشته باشد. همچنین، حسابرسان میبایستی نسبت به ریسک و فرصتهای مرتبط با تغییرات در عوامل حقالزحمهی حسابرسی آگاهی داشته باشند زیرا، ممکن است فرصتی برای افزایش حقالزحمه، کاهش کار حسابرسی و یا به تاخیر انداختن کاهش در حقالزحمه فراهم شود.
Purpose:Agency problems arise as a result of conflicts of interest between managers and shareholders. Auditing is seen as an effective way to limit the authority of managers in contractual relationships. The purpose of this paper is to examine the market competition, audit fee stickiness, and audit quality. Method:The subject of the study was based on the regression model of the combined data. During the period of 2008 to 2018, the data of the 72 companies accepted in the Tehran Stock Exchange were collected and used to test the research hypotheses. Results: The results show that the competitiveness of the audit services market has a negative and significant relationship with the upward stickiness. The results show that the insignificant relationship between the competition of the audit services market and the downward stickiness. Also, the relationship between upward audit fees stickiness and audit quality is significant. Finally, the results show the insignificant relationship between the downward audit fees stickiness and audit quality. Conclusion: Based on the results of the study, it can be stated that higher competition leads to a change in the stickiness and thus, the downward price correction rate may reflect the limited bargaining power of the auditors over the clients that leads to a change in audit quality. Contribution: Clients can bargain with the audit fee, anticipating a downward trend in audit fees. Also, auditors should be aware of the risks and opportunities associated with changes in audit fee factors, as there may be opportunities to increase the fee, reduce the audit work, or delay the fee reduction.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: بر اساس نتايج پژوهش ميتوان بيان کرد که رقابت بالاتر منجر به تغيير چسندگي حق الزحمه (از نوع کاهشي) شده و بنابراين ، سرعت اصلاح قيمت رو به پايين ميتواند بيانگر قدرت چانه زني محدود حسابرسان نسبت به صاحبکاران باشد که در نهايت منجر به تغيير کيفيت حسابرسي ميگردد.
با وجود ادبيات مستحکم در ارتباط با حق الزحمه ي حسابرسي، جزئيات آن از جمله صرف ناشي از حق الزحمه به عنوان معياري از کيفيت حسابرسي، محدوديت هاي حق - الزحمه ، چسبندگي و کشش آن و ساير جنبه ها، به طور کامل مورد بحث و بررسي قرار نگرفته دانش حسابداري مالي، دوره ٨- شماره (٢) ، پياپي ٢٩، تابستان ١٤٠٠: ١٧٣-١٩٣ است .
اين اقدامات منجر به رشد سهم بازار و تمرکز ديگر موسسات حسابرسي نسبت به سازمان حسابرسي شده و منجر به شکل گيري هدف اين پژوهش مبني بر بررسي انحراف در چسبندگي حق الزحمه حسابرسي در پاسخ به تغيير رقابت بازار دانش حسابداري مالي، دوره ٨- شماره (٢) ، پياپي ٢٩، تابستان ١٤٠٠: ١٧٣-١٩٣ خدمات حسابرسي شده است .
در پژوهش هاي قبلي به بررسي تاثيرات سطح رقابت بر حق الزحمه و کيفيت حسابرسي (کردستاني، رضازاده ، کاظمي و عبدي، ١٣٩٧)، مسائل مربوط به چسبندگي هزينه ها (آقايي، اعتمادي و حسني، ١٣٩٥) و وجود چسبندگي حق الزحمه حسابرسي و روند تغيير اين چسبندگي در طول زمان (رشيدي، ١٣٩٣) پرداخته شده است .
Causholli, De Martinis, Hay & Knechel 19.
Coulton, Livne, Pettinicchio, and Taylor 21.
Choi, Kim, Liu, and Simunic 28.
Abnormal Audit Fees and Accounting Quality.