چکیده:
خودراهبری یک خصیصه شخصیتی در نظر گرفته میشود که برآیند آن فرآیند خودراهبری است. این بدین معنی است که عموم اً همه
ی ما تا حدی خودراهبر هستیم . یعنی خودراهبری چیزی نیست که تازه کشف شده باشد بلکه از ابتدای خلقت بشر وجود داشته و بشر
ذات اً خودراهبر خلق شده است. اما اینکه هر فرد تا چه حدی با این توانایی خود آشنایی دارد و تا چه حد می تواند آن را برای پیشبرد
اهداف خود به کار گیرد، میتواند در زندگی او تأثیرگذار باشد. به منظور استفاده از روشهای خودراهبر در آموزش، باید میزان آمادگی
فراگیران برای خودراهبری در یادگیری سنجیده شود، تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی تحلیل محتوای دروس مهارت های حرفه ای
دانشجو- معلمان برنامه الگوی خودراهبری )هتاگوژیک( در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بپردازیم ، جامعه آماری تحقیق
مورد نظر دروس مهارت های حرفه ای دانشجو- معلمان در دانشگاه فرهنگیان می باشد ، که حجم نمونه آماری مورد نظر متن کتب ،
تصاویر کتب ، پرسش های کتاب می باشد به طور کلی روش نمونه گیری تصادقی سیستماتیک و همچنین نمونه گیری هدفمند می
باشد. در تحقیق حاضر برای گردآوری مبانی نظری روش کتابخانه ای مورد استفاده قرار گرفته است که در آن با توجه به گردآوری و
جمع آوری داده ها وگردآوری اسناد به این مرحله پرداخته می شودو در بخش دوم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده و
همچنین برای تشخیص نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها از آماره های استنباطی استفاده می شود و همچنین برای غنای بیشتر تحقیق
از روش های آماری توصیفی )نمودارها، جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی وپراکندگی نیز بهره گرفته می شود( و فرم تحلیل
محتوا بهره گرفته شده است. ماحصل یافتهها نشان داد که در دروس مهارت های حرفه ای دانشجو- معلمان برنامه الگوی خودراهبری
)هتاگوژیک( در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان به طور واضح و گسترده پرداخته نشده و دارای خلاء های آموزشی و تالیفی
مختلفی می باشد.