چکیده:
یکی از مضامین مرتبط با مزاحمتهای اجتماعی، مضمون راهبردهای زنان در واکنش به مزاحمت است که محققان آن را به دو دستۀ کلی واکنشهای فعال یا صریح و واکنشهای غیرفعال یا غیرصریح تقسیم میکنند. هدف پژوهش حاضر، سنجش واکنش زنان نسبت به مزاحمتهای اجتماعی هنگام استفاده از وسایل حملونقل عمومی در کلانشهر اهواز است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات موردنیاز تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای، مصاحبه با مردم و کارشناسان گردآوری شده است. برای رتبهبندی واکنشها، از روش تصمیمگیری ARAS استفاده شد. همچنین بهمنظور پهنهبندی این واکنشها در سطح شهر اهواز، مدل درونیابی کریجینگ بهکار رفت. نتایج نشان میدهد واکنش زنان به مزاحمتهای اجتماعی در هریک از شیوههای حملونقل عمومی با هم متفاوت است؛ بهطوریکه رتبهبندی واکنشها به مزاحمتها و درخواست کمک از دیگران در رتبههای نخست این تحلیل قرار میگیرند. مقایسۀ هریک از واکنشها در شیوههای مختلف حملونقل عمومی بیانگر آن است که مجموع مزاحمتها و نوع واکنش زنان، هنگام پیادهروی بیشتر است. تنوع واکنشها همچنین مشخص میکند شکایتکردن و پیگیری روال قضایی مزاحمتها در همۀ شیوههای حملونقل عمومی بیشتر است. این تفاوت در سطح شهر هم مشهود است؛ زیرا بعد از ترسیم نهایی نقشۀ واکنش زنان، مشخص شد منطقۀ 2 دارای بیشترین طیف خیلی کم و منطقۀ 4 دارای بیشترین طیف خیلی زیاد است.
One of the themes associated with harassment is the theme of women's strategies in response to harassment, which researchers divide into two general categories of active or explicit reactions and passive or non-explicit reactions. Therefore, this study aimed to measure women's reaction to harassment during the use of public transportation in Ahvaz metropolis. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The required data were collected through library studies, surveys, and interviews with people and experts. Aras' decision-making method has been used to rank the reactions, and in order, to zoning, these reactions in Ahvaz city, crying interstitial model in ARC GIS 10.3 software has been used. The results show that women's reactions to harassment when using public transportation are different in each of the different ways, this difference is also evident in the city because, after the final drawing of the women's reaction map, it was determined that zone 2 has the highest very low zone and zone 4 has the largest area very high
خلاصه ماشینی:
به طورکلي تحقيقات چنداني در زمينۀ سنجش واکنش زنان نسبت به مزاحمت هاي اجتماعي هنگام استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي (اتوبوس و تاکسي) انجام نشده است .
(2 :1390 سنجش واکنش زنان به مزاحمت ها سبب شناخت بيشتر مسائل و مشکلات اجتماعي-فرهنگي آن ها در سطح شهر و به صورت خاص تر، سبب شناخت اين مشکلات هنگام استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي ميشود.
درواقع تفاوت واکنش ها در هريک از شيوه هاي حمل ونقل و نوع مزاحمت ها موجب وقوع پيامدهاي منفي ميشود که دسته بندي، رتبه بندي و پهنه بندي اين واکنش ها براي شناخت برنامه ريزي براي کاهش اين معضلات ، ضرورت انجام اين پژوهش است ؛ بنابراين ، تحقيق و واکاوي اين مسئله در جامعۀ ايراني به عنوان جامعه اي که سنت و ايدئولوژي ريشه هاي عميقي در آن دارند، ضروري به نظر ميرسد.
هدف اصلي پژوهش ، بررسي واکنش زنان به مزاحمت هاي اجتماعي در هنگام استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي است .
روش پژوهش بر اين اساس ، پژوهش حاضر واکنش زنان به مزاحمت ها هنگام استفاده از حمل ونقل عمومي را در کلان شهر اهواز بررسي ميکند.
Women and Space of Fear in Public Transportation Areas (Case Study: Tehran BTR Line 4).
Identification and Analysis of The Influential Factors on Women's presence In Public Space (Case Study: Shoosh Park in Tehran).
(2016), Urban Settlements and Women's Security in Public Space Case Study: Sabzevar city.
Social Analysis of the Street Harassment and the Passive Reactions to it (Case Study: Female Students of Mazandaran University).