چکیده:
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشهای مهارتی ادارۀ کل فنی و حرفهای استان آذربایجان غربی در حوزۀ صنعت از دیدگاه کارفرمایان کارشناسان و مربیان و کارآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارفرمایان، مربیان و کارآموزان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای استان آذربایجان غربی در حوزۀ صنعت بودند. روش نمونهگیری برای جامعۀ آماری کارفرمایان به دلیل عدم دسترسی به فهرست کارفرمایان، گلوله برفی و برای جامعۀ آماری مربیان و کارآموزان روش تصادفی طبقهای- نسبتی بود. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از شاخصهای آمار توصیفی شامل: جداول و نمودارهای توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و نیز در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t تکنمونهای، t همبسته و برای تحلیل دادههای کیفی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافتهها حاکی از آن بودند که:
1. کارفرمایان وضعیت مطلوب شاخصهای ارزیابی را بهطور معنیداری بالاتر از وضعیت موجود ارزیابی نمودند.
2. از نظر مربیان اختلاف معنیداری بین میانگین وضع موجود و مطلوب شاخصهای ارزیابی وجود داشت.
3. از نظر کارآموزان نیز اختلاف معنیداری بین میانگین وضع موجود و مطلوب شاخصهای ارزیابی وجود داشت. در نهایت، بر اساس نظرات کارفرمایان، مربیان و کارآموزان و با توجه به ظرفیتهای شهرستانها، تعدادی نیاز جدید شناسایی و اولویتبندی شدند.
This study aimed to assess the needs of skill training of West Azarbaijan Technical and Vocational Training Genaral Office in the realm of industry from the perspectives of employers, instructors and trainees. Method of study was descriptive- survey. Target population covered all employers, instructors and trainees of West Azarbaijan province in the realm of industry. Sampling method for employers was snowball sampling method as we didn’t access to their list and for trainees and instructors was proportional stratified sampling. Study instruments included three researcher- made questionnaires that their validity and reliability were confirmed. To analyze data, descriptive statistics indices including frequency distribution charts and tables, percentage, mean, standard deviation as well as inferential statistics including one sample t- test, paired sample t- test were used and content analysis was utilized for qualitative data analysis.
Findings revealed that:
1. Employers assessed ideal conditions of evaluation indices significantly higher than the current conditions.
2. There was significant difference between mean of current conditions and ideal evaluation indices from the perspective of instructors.
3. There was also significant difference between mean of current conditions and ideal evaluation indices from the perspective of trainees. Finally, some new needs were identified and prioritized according to the opinions of employers, instructors and trainees as well as according to capacities of cities.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، هدف از این پژوهش نيازسنجي آموزشهاي مهارتي حوزۀ صنعت کارآموزان ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای استان آذربايجان غربي متناسب با وضعيتها و قابليتهاي نسبي هر شهرستان است که قرار است وضعیت موجود و مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای و نیازهای آموزشی جدید بر اساس شهرستان محل سکونت از نظر کارفرمایان، کارشناسان و مربیان و کارآموزان شناسایی شود.
آیا بین وضعیت موجود و مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای از نظر کارفرمایان تفاوت معنیداری وجود دارد؟ جدول (5) نتایج آزمون t همبسته پیرامون مقایسۀ میانگینهای ابعاد عملکرد و اهمیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول 5 ملاحظه میشود، میانگین بعد عملکرد شاخصهای ارزیابی برابر با 2.
جدول (6) موارد پیشنهادی کارفرمایان دربارۀ نیازهای آموزشی کارآموزان حوزۀ صنعت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} )به تصویرصفحه مراجعه شود)تحلیل استنباطی اطلاعات مربیان وضعیت موجود و مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای از نظر مربیان چگونه است؟ برای پاسخگویی به سؤال فوق، ابتدا شاخصهای مورد بررسی و وضعیت موجود و مطلوب آنها به همراه میانگین و انحراف استاندارد ارائه شده است تا بدین وسیله بتوان تصویر شفافتری از عملکرد مربیان سازمان فنی و حرفهای ارائه داد.
آیا بین وضعیت موجود و مطلوب آموزشهای فنی و حرفهای از نظر مربیان تفاوت معنیداری وجود دارد؟ جدول (9) نتایج آزمون t همبسته پیرامون مقایسه میانگینهای ابعاد عملکرد و اهمیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول 9 ملاحظه میشود، میانگین بعد عملکرد شاخصهای ارزیابی برابر با (2.