چکیده:
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت برنامههای درسی جدید دوره کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی بر اساس مدل کانو انجام گرفته است. روش پژوهش، بر اساس هدف ازنوع کاربردی، بر اساس ماهیت از نوع توصیفی- پیمایشی و به لحاظ رویکرد نیز کمی است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاههای دولتی کشور و استادان رشته برنامهریزی درسی بودند. روش نمونهگیری به شیوه خوشهای چندمرحلهای بود. از میان استانهای کشور، 14 استان و 15 دانشگاه دولتی انتخاب شد. در هر دانشگاه نیز دانشجویان و استادان آن به روش تصادفی انتخاب شدند که بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برای دانشجویان 285 نفر و برای استادان 113 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده از روش میدانی و پرسشنامههای محققساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t همبسته و ماتریس کانو استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که انتظارات دانشجویان در عناصر دهگانه اکر بیشتر از ادراکات آنها است. همچنین بین انتظارات و ادراکات استادان از منطق، هدفها، محتوا، فعالیتهای یاددهی و یادگیری، مواد و منابع یادگیری، زمان و مکان یادگیری و ارزشیابیتفاوت وجود دارد.
The purpose of this study was to determine the quality of new postgraduate curriculum curricula based on Kano model. The research method is also applied based on the purpose of the applied type and based on the nature of the descriptive-survey type and in terms of approach. The statistical population consisted of all postgraduate students of curriculum planning in the public universities of Iran and professors of curriculum planning. The sampling method was multistage cluster sampling from 14 provinces, 15 provinces and 15 public universities in each province. Students and professors were randomly selected in each university. The field method and researcher-made questionnaires were used for data collection. Data were analyzed using paired t-test and Kano matrix. The research findings showed that students’ expectations in the ten elements of Acer are higher than their perceptions, and according to the research findings between teachers' expectations and perceptions of logic, goals, content, teaching and learning activities, learning materials and resources, time and place of learning and evaluation of differences.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، در پژوهش حاضر با بررسي کيفيت برنامه درسي دوره کارشناسي ارشد رشته برنامه ريزي درسي با استفاده از مدل کانو فاصله بين ادراکات و انتظارات دانشجويان دوره کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي در بعد عناصر ده گانه اکر و همچنين شکاف وضعيت موجود و وضعيت مطلوب نيز نمايان ميشود.
Parasuraman, Berry & Zeithaml 2.
قادري و شکاري (١٣٩٣) نيز در پژوهشي با عنوان «ارزيابي کيفيت برنامه درسي گروه علوم تربيتي دانشگاه کاشان » به اين نتيجه رسيدند که کيفيت کلي برنامه درسي دوره کارشناسي رشته علوم تربيتي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي و دانشجويان ، در حد نسبتا مطلوب بوده است .
جدول (١) نتايج آزمون کولموگروف اسميرنوف براي بررسي نرمال بودن توزيع متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول (١) ديده ميشود توزيع نمره هاي مربوط به هر چهار متغير با مقدار١ < Z و ٠٠٥ براي بررسي تفاوت انتظارات دانشجويان دوره کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي با ادراک آنان از اين رشته در عناصر ده گانه اکر از آزمون تي همبسته استفاده شد.
يافته هاي پژوهش قادري و شکاري (١٣٩٣) نشان داد که کيفيت کلي برنامه درسي دوره کارشناسي رشته علوم تربيتي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي و دانشجويان ، در حد نسبتا مطلوب بوده است .
يکي از يافته هاي پژوهش نشان داد که در زمينه هدف هاي رشته برنامه ريزي درسي از ديدگاه استادان و دانشجويان شکاف زيادي وجود دارد.
Evaluation of a Digital Library by Means of Quality Function Deployment (QFD) and the Kano Model.