چکیده:
اهداف هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده در خانوادههای با کودکان با اختلالهای بیشفعالی/نقص توجه، طیف اوتیسم و یادگیری خاص بود.
مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه روانسنجی بود. 210 والد از کودکان با اختلالهای بیشفعالی/نقص توجه، طیف اوتیسم و یادگیری خاص از مراکز آموزش کودکان استثنایی نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش شهر اهواز به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به مقیاسهای توانمندسازی خانواده و رضایت زناشویی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار آماری 21- SPSS تحلیل شدند.
یافته ها بر اساس یافتهها مقیاس توانمندسازی خانواده (FES) شامل سه عامل توانمندسازی با توجه به سیستم خانوادگی، توانمندسازی با توجه به سیستم خدماتی و توانمندسازی با توجه به سیستم اجتماعیسیاسی میشود (با حذف چهار ماده). ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 94/0 و برای سه عامل استخراجشده از 91/0 تا 93/0، ضریب بازآزمایی 86/0 (001/0>P) و ضریب روایی همگرا بین مقیاس حاضر و مقیاس رضایت زناشویی 31/0 (001/0>P) مشاهده شد.
نتیجه گیری بر اساس نتایج بهدستآمده، از این مقیاس میتوان به عنوان ابزار مناسبی برای اندازهگیری تواناییهای والدین برای ارائه خدمات به کودکان با اختلالهای بیشفعالی/نقصتوجه، طیف اوتیسم و یادگیری خاص در مراکز استثنایی و بازپروری استفاده کرد. همچنین میتوان از آن در تبیین و شناسایی پیشایندها و پیامدهای ناشی از این نوع اختلالها بهره برد.
Objectives The aim of the current research was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Family Empowerment Scale in families with children suffering from hyperactivity/attention deficit, autism spectrum and specific learning disorders.
Methods A total of 210 parents of exceptional children with the training settings from educational region 1 and 2 in Ahvaz city were selected using based-purpose and voluntary sampling method and responded to the Family Empowerment and Marital Satisfaction scales. The data were analyzed using exploratory factor analysis and statistical software SPSS-21.
Results The findings revealed that the scale consisted of three factors - empowerment with respect to family system, service system and social/politics system. The Cronbach’s alpha coefficients obtained 0.94 for the whole scale and ranged from 0.91 to 0.93 for the three factors, test-retest reliability coefficient was 0.86 and showed the convergent validity coefficient of 0.31 (P
Conclusion According to the results from this scale it can be used as an appropriate tool for measuring the ability of the parents to give services to their children with hyperactivity/attention deficit, autism spectrum and specific learning in exceptional rehabilitation settings and for identifying and explaining antecedents and consequences of this type of disorders.