چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، توصیف برنامههای رشد و توسعة حرفهای اعضای هیئت علمی بود. این پژوهش، مطالعهای تطبیقی از نوع توصیفی است. برنامههای 53 دانشگاه ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، هنگکنگ، به شیوة فراترکیب کیفی در MAXQDA10 کدگذاری خطبهخط شد. مؤلفههای شناسایی شده به صورت قیاسی، تلفیق و توصیف شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، شیوههای ارائة برنامهها عبارتاند از: برگزاری کارگاه، ارشادگری، درسهای بلندمدت، سمینار، کارورزی زیر نظر ارشادگر، جلسات گفتگو، معارفه، نقد تدریسهای نمونه، مشاورة فردی، شرکت در جلسات دانشگاه، شبکهسازی تجارب، نقد همتایان، گروههای مطالعاتی، دورههای کوتاهمدت، مشارکت اجتماعی، سایة استاد، کارپوشة تدریس، مصاحبه با اعضای هیئت علمی، مشاورة گروهی، کار گروهی، خودآموز، در باز کلاس درس. محتوای دورهها عبارتاند از: موضوعات مرتبط با تعلیموتربیت، مدیریت، شایستگیهای بین فردی ـ اجتماعی، نگارشی، پژوهش ـ اخلاق پژوهش، آیندهپژوهی، آشنایی با نقشهای سازمانی، شایستگیهای فردی، ارائة خدمات، اخلاق حرفهای، تأیید جامعة علمی. موضوعات با مخاطب عام به صورت مرکزی، عموماً در مرکز تحصیلات تکمیلی و با همکاری مراکز فناوری، کتابخانهها، دانشکدههای همکار مانند دانشکدة مدیریت و موضوعات با مخاطب خاص در دانشکدههای موضوعی ارائه میشوند. شیوههای ارائة دوره با توجه به هدفها، امکانات و فرهنگ حاکم بر مؤسسه و محتوای دورهها با توجه به هدفهای مؤسسه تعیین میشوند. به منظور طراحی و اجرای موفق دورهها لازم است نیازهای اعضای هیئت علمی و فرهنگ یادگیری آنها شناسایی شود.
The aim of this study was to describe faculty development programs in different universities. This study is a descriptive comparative study. Development programs of 53 universities in Iran, U.S., Canada, Australia, England and Hong_Kong were analyzed with a qualitative Meta-synthesis approach through line-by-line coding in MAXQDA 10. Identified components were integrated and described inductively. According to findings, delivery methods are: workshops, mentoring, long-term-courses, seminars, internship under mentor’s supervision, discussion-groups, organizational-socialization, showcase-best practices, individual-consultation, university-meeting-participation, networking, peer-evaluation, study-groups, short-term-courses, social-participation, shadow-program, writing-teaching-portfolio, experienced-faculty-interview, group-consultation, teamwork, self-study, open-classroom-events. The content offered includes educational-pedagogical issues, leadership-management, social-interpersonal-competencies and academic-writing, research, research-ethics, futurology, practical-knowledge, familiarity with organizational-roles, personal-competencies, service-providing, professional-ethics and scientific-community-acceptance. Topics with general audience are planned centrally with cooperation of graduate students’ office, technology support centers, libraries and departments such as school of management and topics with specific audience are planned by subject department in collaboration with cluster universities. Delivery Methods are determined by the goals, facilities, and culture of institution. Content is determined according to institution’s goals. In order to successfully designed programs, it is necessary to identify faculty needs and their learning culture. Implementing programs in one way and by one center cannot have the desired effect.
خلاصه ماشینی:
به بيان وي مدرسان تازه وارد به کسب گستره اي از مهارت ها و دانش براي ارائه تدريس ، اجراي پژوهش ، بروز رفتارها و نگرش هاي حرفه اي ، درون فردي و آگاهي از آموزش عالي نياز دارند و لازم است چگونگي طراحي درس ، شکل گيري يادگيري ، بهبود يادگيري به کمک فناوري، ترغيب دانشجويان به شرکت فعال در فعاليت هاي يادگيري ، ارزيابي و ارزشيابي از پيشرفت هاي علمي دانشجويان را درک کرده و مهارت هاي کافي کســب کنند.
ملنيک و شيهان (١٩٧٦، به نقل از اوئلت ، ٢٠١٠) ســه قالب اصلي برنامه هاي بهبود تدريس در اين دوره را شــناسايي کردند: ١- برنامه هايي مانند کارگاه هاي آموزشــي ، کنفرانس ها و همايش ها و فرصت هاي آموزشــي ديگر، که زمان هاي نسبتا کوتاهي داشتند و فقط يک بار اجرا مي شدند؛ ٢- مراکز تخصصي که خدمات و مشاوره هاي آموزشي ارائه مي دادند؛ ٣- برنامه هاي تشويقي مالي که از اعضاي هيئت علمي که براي ارتقا و بهبود يادگيري پژوهش مي کردند، حمايت مالي مي کردند.
برنامه هاي رشد و توسعه با تمرکز بر مهارت ها: هدف اين دسته از برنامه ها پشتيباني از اعضاي هيئت علمي براي رويارويي با مشکلات خاصي در تدريس است متداول ترين شــکل ارائه برنامه هاي رشــد و توسعه متمرکز بر مهارت ها، برگزاري کارگاه هاي آموزشي با عناوين مرتبط يا مشاوره هاي فردي با کارشناسان مراکز ياددهي ـ يادگيري است ٢.
Teaching Circles, Communities of Practice, Faculty Learning Communities نامه آموزش عالي ، سال ١٤، شماره ٥٣، ص .
edu/professional_development/purpose-of-the- pff-program/ Preparing Future Faculty (PFF).
Five Year Follow-Up Evaluation of a Faculty Development Program: A Qualitative Study (Doctoral dissertation, University of Missouri- st.