چکیده:
مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. به طوری که بدون یادگیری درس فارسی ، یادگیری دروس دیگر تقریبا غیر ممکن می باشد. یکی ازمهمترین مشکلات دانش آموزان در مدرسه، ضعف در خواندن و نوشتن است. املاء نوعی نوشتن است. اینجانب علی بهداد در این تحقیق برای رفع مشکل املای دانش آموزی به نام پژمان سعی کردم راهکارهایی پیدا کنم و مهارت او را در درس املاء تقویت کنم. برای پیدا کردن راهکارها نیاز به یک سری اطلاعات داشتم، نظیر این اطلاعات را از طریق خود دانش آموز، پرونده وی ، والدین و مدیر مدرسه جمع آوری کردم با توجه به این اطلاعات راه کارهایی را یافتم و آنها را با دانش آموز به مرحله اجرا در آوردم. جملگی این راهکارها برای تقویت حافظ دیداری، تقویت توالی دیداری و تقویت حافظه شنیداری بود که پژمان در آنها ضعف داشت. در پایان اجرای این راه حل ها ، نتیجه خوبی از پیشرفت دانش آموز به دست آمد که امیدوارم این راه حل ها را هم سایر معلمان عزیز برای کاهش ضعف در درس املاء دانش آموزان به کار ببرند.
خلاصه ماشینی:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به این ترتیب با پاسخ هایی که دانش آموزان به سوالات دادند و جمع بندی آنان به این نتیجه رسیدم و اما بيشترين انگيزه من اين بود که علاوه بر افزایش تعداد دانشآموزان علاقه مند به املا، عادتهایی را در رابطه با این مهم ایجاد کنم و همچنین روش ها و طرح های مناسبی را جهت علاقه مندی آنان به درس املا فراهم نمایم.
بنابراين با توجه به ماهيت مسئله لازم است از روش هاي مختلف جمع آوري اطلاعات استفاده شود كه روش هاي بكار گرفته شده در اين پژوهش عبارتنداز: الف) مصاحبه ب) مشاهده ج) بررسي اسناد و مدارك (پوشه کارسال گذشته دانش آموزان،بررسی کارنامه ی توصیفی دانش آموزان) د) مطالعه ي كتابخانه اي هـ) استفاده از نظرات همكاران طراحی برنامه ، راه حل ها و اجرا اقدامات راه حل هاي پيشنهادي با در نظر گرفتن عوامل مطرح شده و راهكارهاي پيشنهادي اقدامات زير را جهت رفع مشكل به انجام رساندم: از بین راهکارهایی که که برای بر طرف نمودن مشکل املاء پیشنهاد شده بود با توجه به شرایط و امکانات مدرسه و ظرفیت دانش آموز و محدودیت زمانی روش های زیر را درکلاس اجرا کردم: - روش چند حسی - خواندن شعر و الگوی به یاد سپاری - کشیدن نقاشی با کلمات - دادن مسئوليت به پژمان - از بين بردن موقعيت هاي استرس زا براي پژمان در مدرسه -پژمان را در گروهي قرار داده كه راحت ترين موقعيت را داشته باشد.