خلاصه ماشینی:
بهترین بخش زیبا جلد اول آن است زیرا نویسنده ، در آن ، موفق می شود تغییر و تحول جامعه را از طریق توصیف راه های رفته و رفتارهای شخصیت ها بنمایاند؛ و تصویر قانع کننده ای از هرج ومرج فضای سیاسی - اجتماعی سال های پس از انقلاب مشروطه ترسیم کند.
توفیق نویسنده در ساخت فضایی متلوّن و سّیال بین واقعیت و خیال ، به راوی امکان می دهد تا به رؤیاهای خود جنبه ای واقع نمایانه ببخشد؛ و جهان نقاشی هایش را با دنیای داستانی که می نویسد یکی کند - شخصیت های داستان را از طریق نقاشی روی جلد قلمدان بشناساند یا، در عالم بی خویشی، داخل فضای نقاشی شود.
نویسندۀ طنز ژورنالیستی، برای رسیدن به مقصود، به همه چیز و از جمله شوخی های جنسی متوسل می شود - نمونۀ آن ماشالله خان در بارگاه هارون الرشید اثر ایرج پزشکزاد است که «طنز» آن به کل با طنز رمان دیگر همین نویسنده یعنی دایی جان ناپلئون فرق می کند.
در واقع ، ادبیات امریکای لاتین در همان سال های ١٣٥٠، هم به سبب مطرح شدن جریان هایی همچون مبارزات مردم این منطقه ، سلطه جویی امریکای شمالی، و حکمروایی دیکتاتورها در آن ، برای روشنفکران ایرانی جالب بود هم به دلیل شیوۀ هنری بدیع آن .
به هر روی، این کتاب به آن بخش از ادبیات امریکای لاتین می پردازد که به زبان اسپانیایی نوشته شده و آبشخور ریشه های آن عمدتاً سنت فرهنگی اسپانیا است .