چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی موضوع واکاوی درون مایههای سرمایه فرهنگی - اجتماعی با رویکرد ارتقاء حقوق شهروندی مورد مطالعه قرارگرفته است. حقوق شهروندی در تعریف خود ناظر بر حقوق فردی و رابطه فرد با دولت و دیگر شهروندان است و در برگیرنده ابعاد سیاسی، مدنی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جنسیتی میشود. بر همین اساس یکی از مهمترین عواملی که میتواند به توسعه شهروندی و تربیت شهروندانی آگاه و فعال کمک کند و جامعهایی امن و پایدار را تقویت نماید، بحث سرمایه اجتماعی و فرهنگی است که در صور مختلف زندگی مدنی خود را نشان میدهد. این پژوهش سعی نموده تا با بررسی مفاهیم، به استخراج مهمترین درون مایههای سرمایه فرهنگی، اجتماعی در راستای حقوق شهروندی، بپردازد. از آنجایی که این پژوهش براساس یافتههای تحقیقات بنیادی انجام شده است؛ در نتیجه از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ گرد آوری اطلاعات از نوع مطالعات کتابخانهای و اکتشافی است؛ همچنین از نوع مطالعات کیفی است که با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرائی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه، حجم و نمونه آماری 10 نفراز اساتید متخصص در حوزه شهروندی از دانشگاه تهران و بوعلی سینای همدان میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حقوق شهروندی دارای 7 درون مایه مهم شامل مفاهمه ملی و عملی، قانون گرایی، دسترسی به حقوق مشارکتی، تقویت و بسط حوزه عمومی، آموزش، و اعتماد اجتماعی میباشد.
The present study aims to investigate the issue of analyzing the themes of cultural-social capital with the
approach of promoting citizenship rights. Citizens' rights, includes political, civil, social, economic, cultural and
gender dimensions. Accordingly, one of the most important factors that can contribute to the development of
citizenship and the education of conscious and active citizens and to strengthen a stable and sustainable society is
the discussion of social and cultural capital that has been shown in various forms of civil life. This research tries
to study the concepts by extracting the most important elements of cultural and social capital in line with
citizenship rights. Since this research is based on the findings of fundamental research; therefore, in terms of its
purpose, it is an applied research, and in terms of collecting information it is considered as a type of library and
exploratory studies; it is also a type of qualitative study that is based on the content analysis method qualitative
type of induction. Data were collected by interview, and the volume of statistical sample was 10 professors in the
field of citizenship from Tehran University and Bu-ali Sina university in Hamadan. Findings of the research
indicate that citizenship rights have seven main elements, including national and practical communication,
legality-orientation, access to participatory rights, access to resources and equal opportunities, strengthening and
expanding the public sphere, education, and social trust.
خلاصه ماشینی:
بر همين اساس يکي از مهمترين عواملي که ميتواند به توسعه شهروندي و تربيت شهرونداني آگاه و فعال کمک کند و جامعه ايي امن و پايدار را تقويت نمايد، بحث سرمايه اجتماعي و فرهنگي است که در صور مختلف زندگي مدني خود را نشان ميدهد.
بايد توجه داشت که اهميت نقش شهروندي در جوامع در حال گذار بـا مشـکلاتي به مراتب پيچيده تر از جوامع پيشرفته روبروست در چنـين وضـعيتي بـراي ايجـاد فضاي دموکراتيک ، قانونمند و مردمي، پويايي در ابعاد مختلف اجتماعي، فرهنگـي، اقتصادي و سياسي ضروري به نظر ميرسد، اين پوياييها به فـرد صـاحب حقـوق شهروند اجازه ميدهد تا در سرنوشت خود و جامعه دخالت آگاهانه داشته و در ادارة امور جامعه نقش مؤثر داشته باشد و با آگاهي از رخـدادهاي جامعـه در تمـام عرصه ها مشارکت نمايد (تاج مزيناني، ١٣٨٢: ٢٨).
بر همين اساس يکي از مهمترين عواملي که ميتواند به توسعه شهرونداني آگاه و فعال کمک کرده و جامعه ايي امن و پايدار را تقويت نمايد بحث سرمايه اجتماعي و فرهنگي است که در صور مختلف زندگي مدني خود را نشان مي دهد (جاجرمي و فيروز آبادي، ١٣٨٥: ١٩٨).
عدم وجود فضا براي بحث و گفتگو و بالا بردن درک متقابل و از همه مهم تر ايجاد فضاي تضارب آراء و آزادي بيان براي رشد انديشه ها به منظور تقويت فرهنگ شهروندي جهت تحقق پيشرفت و رشد از ديگر مواردي است که دائما در 1 - Civil Socity 2 Democracy محافل علمي و دانشگاهي از آن سخن به ميان ميآيد و اين در حالي است که مسولين با تأکيدات مداوم از آن به عنوان يک راهبرد فعال شدن جريان انقلابي در دانشگاه ، جامعه و گفتمان سازي از آن ياد کرده اند.