چکیده:
امروزه ورود شبکه های اجتماعی مجازی به زندگی شخصی و اجتماعی افراد، بسیاری از معادلات مربوط به روند جامعه پذیری، فرهنگ پذیری و نحوه تعاملات اجتماعی آن ها را تغییر داده است و با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی به ویژه جوانان و نوجوانان از شبکه های اجتماعی مجازی، مسائل مربوط به این شبکه ها جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق، مورد توجه مسئولان فرهنگی و آموزشی قرار گرفته است. در حال حاضر فضای مجازی و عضویت در شبکه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و مرور اسناد و مطاعات کتابخانه ای به بررسی آسیب های فضای مجازی بر دانش آموزان و نقش آموزش و پرورش در مقابله با این آسیب ها می پردازد. در این تحقیق ابتدا به تعریف فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پرداخته شده و سپس آسیب های فضای مجازی بر دانش آموزان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در نهایت راهکارهای مقابله ای آموزش و پرورش بر کاهش این آسیب ها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
نقش آموزش و پرورش در مقابله با آسیب های فضای مجازی با تاکید بر شبکههای اجتماعی منظر غلامی1 1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور ایلام(نویسنده مسئول) چکیده امروزه ورود شبکه های اجتماعی مجازی به زندگی شخصی و اجتماعی افراد، بسیاری از معادلات مربوط به روند جامعه پذیری، فرهنگ پذیری و نحوه تعاملات اجتماعی آن ها را تغییر داده است و با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی به ویژه جوانان و نوجوانان از شبکه های اجتماعی مجازی، مسائل مربوط به این شبکه ها جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق، مورد توجه مسئولان فرهنگی و آموزشی قرار گرفته است.
از آنجا که بیش از 15 میلیون دانشآموز در کشور ما وجود دارد و بیشتر آنها در رده سنی نوجوانی و جوانی قرار دارند که روزانه در شبکههای اجتماعی مختلف عضو هستند و در معرض انواع آسیبهای حاصله از این شبکهها و فضای مجازی قرار دارند، بنابراین پرداختن به مسائلی که مربوط به این قشر عظیم از جامعه به عنوان آیندهسازان کشور میباشد، از ضروریات است.
با توجه به این که اکثر کاربران اینترنت، جوانان و نوجوانان هستند، براي جلوگیري از تهدیدات اینترنتی که کشورهاي غربی سعی در ایجاد ان دارند تا اقشار مختلف جامعه ایران را مورد هدف قرار دهند لازم است آموزش و پرورش در کنار خانواده ها برنامه هایی را برای کاهش و یا پیشگیری از فضای مجازی که دانش آموزان با آن مواجه هستند انجام دهد.