چکیده:
زمینه و هدف: بلاگردانی یکی از باورهای عامیانه است که از دیرباز در میان ایرانیان بعنوان شیوه ای برای دفع بلاها و پیشگیری از آسیبهای واقعی یا ذهنی رواج داشته است. برای دفع شر، چشم زخم و بلا از ابزارهایی چون طلسم، تعویذ، گیاهان خاص، سنگها و ... استفاده میشود. قربانی کردن حیوانات نیز راه دیگری برای بلاگردانی است. مقاله حاضر در پی نشان دادن باورهای عامیانه در شخصیتهای زن برخی آثار داستانی علیمحمد افغانی است.
روش مطالعه: این مقاله با تحقیق بنیادی بر پایۀ مطالعات کتابخانهای به روش توصیفی ـ تحلیلی با هدف افزودن بر دانش مردمشناسی موجود در آثار علیمحمد افغانی انجام شده است.
یافته ها: در رمانهای این نویسنده، زنان برای دفع آسیبها و بلاها از خود و بستگان، از این ابزارها و شیوه ها بسیار استفاده میکنند؛ همچنین گاه با مراجعه به اشخاصی چون رمّال و جنگیر و ... درصدد دور کردن آنچه که بعنوان بلا یا شر تشخیص میدهند، برمیآیند.
نتیجهگیری: علاوه بر مولفه های بلاگردانی در آثار علیمحمد افغانی، تصویری روشن از جامعه و باورهای آن و همچنین آداب و رسوم ایرانیان از دیرباز تاکنون، چگونگی برخورد آنان با رنجها و مسائل روزمره و همچنین پایین نگهداشتن سطح فکری و فرهنگی شخصیتهای زن در کنار تفکرات مردسالارانه، بچشم میخورد. زنان در رمانهای افغانی از تبعیض جنسیتی زیادی رنج میبرند، ازاینرو با توسل به باورهای کهن که ریشه بسیاری از آنها از کهنالگوها و اسطوره های ایران و جهان سرچشمه میگیرد، راهی برای گریز از ناکامیهایشان مییابند تا بدین وسیله جایگاه متزلزل خویش را در خانواده و جامعه تثبیت کنند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Blogging is one of the popular beliefs that has long been popular among Iranians as a way to ward off disasters and prevent real or mental harm. To ward off evil, sore eyes and calamities, tools such as spells, amulets, special plants, stones, etc. are used. Sacrificing animals is another way of circulating. The present article seeks to show the folk beliefs in the female characters of some of the fictional works of Ali Mohammad Afghani.
METHODOLOGY: This article is a basic research based on descriptive-analytical library studies with the aim of adding to the anthropological knowledge in the works of Ali Mohammad Afghani.
FINDINGS: In this author's novels, women use these tools and methods a lot to ward off injuries and calamities from themselves and their relatives; Also, sometimes, by referring to people such as witches, warriors, etc., they try to get rid of what they recognize as evil or evil.
CONCLUSION: In addition to the components of transgression in the works of Ali Mohammad Afghani, a clear picture of society and its beliefs, as well as Iranian customs from ancient times to the present, how they deal with daily suffering and issues, as well as keeping the intellectual and cultural level of women I like patriarchal thoughts. In Afghan novels, women suffer from a lot of gender discrimination, so by resorting to ancient beliefs, many of which are rooted in the archetypes and myths of Iran and the world, they find a way to escape their failures, thus establishing their shaky position in the family and Stabilize society.
خلاصه ماشینی:
تحليل باور بلاگرداني در بين زنان رمانهاي علي محمّد افغاني کاظم غريبي ١، ناصر رحيمي ١*، عبدالله حسن زاده ميرعلي ١، شهرام نقشبندي ٢ ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ايران .
نتيجه گيري: علاوه بر مؤلفه هاي بلاگرداني در آثار عليمحمد افغاني، تصويري روشن از جامعه و باورهاي آن و همچنين آداب و رسوم ايرانيان از ديرباز تاکنون ، چگونگي برخورد آنان با رنجها و مسائل روزمره و همچنين پايين نگهداشتن سطح فکري و فرهنگي شخصيتهاي زن در کنار تفکرات مردسالارانه ، بچشم ميخورد.
يکي از نمودهاي بارز اين باورهاي بعضاً متناقض ، اعتقاد به وجود عوامل و اشيايي با قدرت جادويي است ؛ ازاينرو اعتقاد به باوري همچون باور بلاگرداني از گذشته هاي دور تاکنون در زندگي مردم جريان داشته است .
اين مقاله با تحقيق بنيادي بر پايۀ مطالعات کتابخانه اي به روش توصيفي ـ تحليلي با هدف افزودن بر دانش مردم شناسي موجود در آثار عليمحمد افغاني، انجام شده است .
در صفحۀ ٤٥ رمان شوهر آهوخانم به اين نکته اشاره شده است : «روي بازوي راستش لولۀ چرمي دعا و قرآن قاب نقرة کوچک و حمايل سينه اش چپ و راست دو چل بسم الله ديده ميشد که کودک ناتوان با آنها ميبايد به جنگ دزدها و گزندهاي جوربه جور زندگي برود» (افغاني، ١٣٤٥).
popular beliefs and customs of the people of Khorasan, Tehran: Iranian Culture Foundation, p.
ir) Abdullah Hassanzadeh Mir Ali: Professor, Department of Persian Language and Literature, Semnan University, Semnan, Iran.