چکیده:
هدف: بررسی تاثیر روشهای شنیدن، خواندن و نوشتن بر مهارت نویسندگی
دانش آموزان دوره ابتدایی بود. مواد و روشها: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود و
نمونه آماری آن به سه گروه آموزشی خواندن متن داستانها، شنیدن متن داستانها و
نوشتن از روی متن داستانها تقسیم شدند. نمونه آماری 30 نفر از دانش آموزان با انتخاب
تصادفی از یکی از مدارس شهر قم. ابزار پژوهش، 10 داستان کوتاه که از متون متناسب
با گروه سنی دانش آموزان در سه گروه خواندن، شنیدن و نوشتن داستان به مدت سه
هفته آموزش داده شدند. در پایان دوره آموزشی، آزمون انشا نویسی با یک داستان
مشخص از همه دانشآموزان گرفته شد. یافته ها: میانگین مهارت نویسندگی
دانش آموزان در گروه نوشتن بالاتر از دو گروه خواندن و شنیدن است. تفاوت موجود بین
مهارت نویسندگی دانشآموزان با توجه به مولفه نوشتن معنادار است. در مولفه نوشتن،
روش یادگرفتن درسها و معدل درسی و تحصیلی دانشآموزان، بیشترین تاثیر را در
مهارت نویسندگی نشان داد. در مولفه دستوری ادبی انشاء نویسی، متغیر علاقه مندی
و در مولفه شیوه خط و نگارش انشاء نویسی، متغیر علاقه مندی برای نویسنده شدن را
نشان داد. نتیجه گیری: برای نوشتن و خوب نوشتن راهی به جز نوشتن وجود ندارد.
دانشآموزان دوره ابتدایی برای نوشتن علاقه مند هستند و آموزش و هدایت آنان،
دسترسی به هدف را آسانتر میکند.
خلاصه ماشینی:
تأثير روش هاي شنيدن ، خواندن و نوشتن بر مهارت نويسندگي دانش آموزان (مطالعه شبه آزمايشي دانش آموزان دختر پايه پنجم دوره ابتدايي ناحيه ٢ قم ) حميد جعفريان يسار ١ ، فرزانه جعفريان يسار ٢ ١ استاديار دانشگاه فرهنگيان قم ٢ دانشجوي علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان پرديس حضرت معصومه (س ) قم .
نام نويسنده مسئول : حميد جعفريان يسار چکيده هدف : بررسي تأثير روش هاي شنيدن ، خواندن و نوشتن بر مهارت نويسندگي دانش آموزان دوره ابتدايي بود.
اين مطالعه در صدد است تا روش هاي آموزش مهارت نويسندگي که شامل شنيدن ، خواندن و نوشتن را در دانش آموزان دوره ابتدايي بررسي و مقايسه کند.
نتايج به دست آمده از تحقيق خسروي (١٣٧٥) با موضوع بررسي مشکلات درس انشاي مدارس ابتدايي نشان مي دهد که معلمان در نحوه نمره گذاري درس انشا بيشتر به رعايت قواعد و دستور زبان ، نوشتن مقدمه ، تشريح مطلب ، نتيجه گيري و محتواي انشا نمره ميدهند و کمترين نمره را به داشتن غ لط هاي املايي و استفاده از تعبيرات مناسب مي دهند.
آيا بين مهارت هاي خواندن ، شنيدن و نوشتن در کيفيت انشاء نويسي دانش آموزان تفاوت وجود دارد؟ جدول ٢: آمار توصيفي مربوط به مؤلفه هاي انشاء )رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتايج به دست آمده از آمار توصيفي در جدول ٢، در مؤلفه محتواي انشاء، ميانگين گروه نوشتن بالاتر از دو گروه ديگر است .
بر پايه نتايج به دست آمده از تحليل رگرسيون در جدول ٤، متغير (معدل درسي و روش يادگرفتن درس ها) با بتاي ٠/٥٥٣ داراي بيشترين اثر در محتواي انشاي دانش آموزان است .