چکیده:
در این پژوهش به بررسی ارتباط بین تفکر استراتژیک و استراتژیهای مدیریت دانش پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان میباشد که از این جامعه ۱۴۸ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش تفکر استراتژیک از پرسشنامه لیدکا با ۳۰ سوال و استراتژیهای مدیریت دانش با ۸ سوال استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها، با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی آزمون نیز از شیوه اعتبار صوری تایید شد. داده های پژوهش حاضر از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتایج کلی حاصل از آزمون فرضیات اصلی و فرعی پژوهش موید و نشانگر تایید کلی روابط مورد فرض پژوهش و وجود رابطه مثبت و معنادار بین تفکر استراتژیک و استراتژی های مدیریت دانش است. نهایتا اینکه پیشنهادهایی در پایان پژوهش ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
داده هاي پژوهش حاضر از طريق نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت ، نتايج کلي حاصل از آزمون فرضيات اصلي و فرعي پژوهش مويد و نشانگر تاييد کلي روابط مورد فرض پژوهش و وجود رابطه مثبت و معنادار بين تفکر استراتژيک و استراتژيهاي مديريت دانش است .
بر اين اساس اين مطالعه درصدد است به اين سوأل اصلي پاسخ دهد که تا چه اندازه بين تفکر استراتژيک واستراتژيهاي مديريت دانش در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کردستان رابطه وجود دارد؟ مهم ترين هدف در اين پژوهش شناسايي رابطه بين تفکر استراتژيک و استراتژيهاي مديريت 1 - Stacey 2 - Mintzberg 3 - Liedtka 4 - Bonn 5 -Goldman دانش در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کردستان است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١- مدل مفهومي پژوهش بر اساس مدل ٥ آيتمي ليدکا فرضيه اصلي پژوهش فوق چنين بيان ميکند که ميان تفکر استراتژيک در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کردستان و استراتژيهاي مديريت دانش رابطه معنادار وجود دارد .
هم چنين پژوهش فوق داراي ٥ فرضيه فرعي به شرح زير است : - بين تفکرسيستمي و استراتژيهاي مديريت دانش در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کردستان رابطه معنادار وجود دارد.
مطابق با يافته ها فرضيه اصلي اول پژوهش مبني بر وجود رابطه معنيدار بين تفکر استراتژيک و استراتژيهاي مديريت دانش با توجه به ضريب همبستگي(٠/٧١٨) پذيرفته و با اطمينان (٩٩٪ ) مورد تأييد قرار ميگيرد.
B. (1991),« Developing strategic thinking in senior management», Long Range Planning, Vol. 24 No. 6, pp.