چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا در مقطع ابتدایی است. پژوهش حاضر، کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است. جامعه هدف پژوهش شامل کلیه خانوادههای دانشآموزان مقطع ابتدایی ساکن شهرستان اردکان بود که در سال تحصیلی 1400-99 دارای حداقل یک دانشآموز در این مقطع بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه پیدا کرد که درنهایت نمونه به 10 نفر رسید. مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. با تجزیه و تحلیل دادهها، مشکلات آموزش مجازی در حوزههای «آموزش»، «معلم و مدرسه»، «والدین»، «دانشآموزان» و «زیرساختهای آموزش مجازی» شناسایی شد. نتایج نشان داد که مشکلات آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا، نه تنها متفاوت از مشکلات آموزش حضوری است؛ بلکه، به دلیل عدم آمادگی خانوادهها برای مواجهه با این مشکلات، گستردگی بیشتری نیز نسبت به آموزشهای مجازی پیش از این دارند. با درنظر گرفتن این مشکلات، میتوان جهت فراهمکردن زیرساختهای آموزش مجازی و پایهریزی بستر فرهنگی برای پذیرش آن اقدام کرد به طوری که در آموزشهای مجازی بعد از دوران پاندمی نیز مفید واقع شود.
The purpose of this study is to identify the problems and challenges of virtual education in elementary school during the corona outbreak. This is a qualitative study which has an exploratory phenomenological nature. The target population of the study included all families of students living in Ardakan city who had at least one student in elementary school in the academic year 2020-21. Purposeful sampling method was used and the semi-structured interview continued until saturation of the data, which eventually reached 10 parents. Interviews were analyzed using thematic coding method. By analyzing the data, virtual education problems were identified as "teacher and school", “parents”, "students" and "virtual education substructure". The results showed that the problems of virtual education during the outbreak of the Corona virus are not only different from the presidential education problems, but because of the lack of families' readiness to face these problems, are also more extent than virtual education. According these problems, we can provide virtual education substructure and establishing a cultural context for acceptance of virtual education so that it can be useful in post-pandemic virtual education.
خلاصه ماشینی:
- مشارکت کننده م از «عدم برنامه ریزی برای تمام کردن به موقع مطالب درسی» ناراحت است و بیان می کند: «دو روز مانده به امتحان آخر سال هنوز فصل کتاب ریاضی باقی مانده بود، درحالیکه در آموزش حضوری یک هفته مانده به امتحانات کتاب ها باید تمام شده باشد».
مشارکت کننده د در رابطه با «شیوه تدریس یکسان برای همه دانش آموزان » اظهار میکند: «در آموزش حضوری معلم می تواند تشخیص دهد که یک دانش آموز ازنظر شنیداری قوی هست و با گوش دادن به صدای معلم درس را یاد می گیرد، اما دانش آموز دیگر از طریق نگاه به معلم و دیدن زبان بدن معلم یاد می گیرد.
- اختلال در اینترنت و نرم افزار آموزشی باعث قطع شدن ارتباط معلم با کلاس مجازی میشود، این اختلالات فنی برای معلمان و دانش آموزان به یک معضل و مشکل اساسی تبدیل شده است .
A mixed methods study investigating parental involvement and student success in high school online education .
Examining the motivation level of students in e-learning in higher education institution in Thailand: A case study.