چکیده:
هدف: هدف تحقیق مقایسه میزان اثر بخشی مشاوره فردی مبتنی بر شفقت درمانی با خانواده درمانی مبتنی بر نظام عاطفی بوئن بر تمایزیافتگی دختران بود. مواد و روشها:. روش پژوهش در تحقیق حاضر به صورت نیمه آزمایشی بود. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس بود. ۳۰ دانش آموز دختر واجد شرایط (۱۴_-۱۷ سال) اعلام آمادگی نمودند که پس از اجرای پرسشنامه تمایز یافتگی به روش تصادفی ساده از طریق قرعه کشی در سه گروه شامل دو گروه آزمایش (هر گروه ۱۰ نفر) و یک گروه کنترل (۱۰ نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه تمایز یافتگی بود. پرسشنامه تمایز یافتگی در چهار نوبت، پیش ازشروع جلسات درمان، پس ازپایان درمان، دو ماه پس از درمان (پیگیری اول)، و شش ماه بعد ازپایان درمان (پیگیری دوم)، توسط نوجوانان گروه نمونه تکمیل شد. در ابتدا مشاوره خانواده مبتنی بر خانواده درمانی بوئن برای گروه اول و مشاوره فردی مبتنی بر شفقت درمانی برای گروه دوم ارائه شد. در طول این دوره، گروه کنترل هیچ نوع مشاوره یا آموزش روانشناختی دریافت نکردند. پس از گردآوری دادهها از آزمون آماری کوواریانس جهت تحلیل استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد در گروه مشاوره فردی مبتنی بر شفقت درمانی نسبت به گروه خانواده درمانی مبتنی بر نظام عاطفی بوئن میزان تمایزیافتگی و خرده مقیاسهای آن به طور معنا داری افزایش یافته است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود از روشهای شفقت درمانی و خانواده درمانی مبتنی بر نظام عاطفی بوئن برای بهبود تمایزیافتگی دانش آموزان در مراکز درمانی رواشناسی و مشاوره، مدارس، دانشگاه و سایر موارد استفاده شود.
Purpose: The aim of this study was to compare the effectiveness of individual counseling based on compassion therapy with family therapy based on Bowen’s emotional system on differentiation of girls.
Materials and Methods: The research method was quasi-experimental. The sampling method in the present study was avaliable. 30 eligible female students (14-17 years old) announced their readiness to take part in this research then after performing the differentiation questionnaire they were divided into three groups including two experimental groups (10 people in each group) and one control group (10 people) by a simple random method through lottery. The data collection tool was a differentiation questionnaire. The differentiation questionnaire was completed four times by the adolescents in the sample group before the beginning of treatment sessions, after the end of treatment, two months after treatment (first follow-up), and six months after the end of treatment (second follow-up). Initially, family therapy base on Bowen’s emotional system was provided for the first group and individual counseling based on compassion therapy for the second group. During this period, the control group did not receive any counseling or psychological training. After data collection, the data was analyzed by the covariance statistical method.
Findings: The results showed that in the individual counseling group based on compassion therapy compared to the family therapy group based on Bowen emotional system, the degree of differentiation and its subscales have increased significantly.
Conclusion: According to the research results, it is suggested to use compassion therapy and family therapy based on Bowen's emotional system to improve the differentiation of students in psychology and counseling centers, schools, universities and other cases.