چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی مداخلات هیجانی مبتنی بر روانپویشی فشرده کوتاهمدت دوانلویی بر عملکردهای شناختی و سطح انگیزش کودکان بود.
روش: روش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل همه کودکان بین سنین 8 تا ۱۲ ساله مراجعهکننده به مراکز توانبخشی و روانشناسی موسسه رشد در شهر تهران در سال ۱۳۹۷ بودند. از این جامعه آماری ۶۰ نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت چهارده جلسه مداخله انفرادی چهلوپنج دقیقهای، هفتهای دو بار، بر اساس مداخلات هیجانی روانپویشی فشرده کوتاهمدت دوانلویی قرار گرفتند. برای هر دو گروه قبل، بعد و در دوره پیگیری دوماهه، آزمون هوش وکسلر ویرایش چهارم صادقی، ربیعی و عابدی (1390) و پرسشنامه انگیزه انجام کار در کودکان باسو، کافکز، سکات، کرلی وکیلهافنر (2008) تکمیل شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاکی از تاثیر مداخلات هیجانی روانپویشی دوانلویی بر افزایش فهم کلامی (۷۰۹/۲۳۳F=؛ ۸۸/۰=اندازه اثر)، استدلال ادراکی (۶۲۰/۱۴۰F=؛ ۷۰/۰=اندازه اثر)، حافظه فعال (۲۵۸/۳۲F=؛ ۸۳/۰=اندازه اثر)، سرعت پردازش (۸۱۸/۱۲۱F=؛ ۶۷/۰=اندازه اثر)، سطح خود انگیز (۰۵۸/۳۹۹F=؛ ۸۵/۰=اندازه اثر) و کاهش سطوح کمی مردد (۲۰۰/۴۹۶F=؛ ۸۹/۰=اندازه اثر)، مردد (۸۳۷/۵۷۵F=؛ ۸۸/۰=اندازه اثر) و غیرفعال (۰۳۷/۳۳۲F=؛ ۸۴/۰=اندازه اثر) بود. اﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﻴﮕﻴﺮی نیز پایدار مانده بود.
نتیجهگیری: ازآنجایی که مداخلات هیجانی مبتنی بر روانپویشی دوانلویی موجب تقویت عوامل هوشی و انگیزشی میشود؛ میتواند بهعنوان یکی از روشهای مفید برای بهبود عملکردهای شناختی و انگیزش کودکان بکار گرفته شود.
Porpuse: The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional intervention based on Davanloo Dynamic Psychotherapy in Cognitive Functions and Motivation in Children.
Method: This was a quasi-experimental study with pre-test, post-test, tow-month follow-up and control group. The statistical population consisted of all children between 8 and 12 years old referred Psychology Centers in Tehran by 2017. From this population, 60 persons were selected by convenience sampling and were randomly divided into two groups of experimental and control. The experimental group received 14 sessions of individual intervention twice a week. Instrument were, Sadeghi, Rabiai and Abedi (2011) Wechsler Intelligence Scale IV and Basu,Kafkes,Schatz,Kiraly and Kielhofner (2008) Pediatric Volitional Questionnaire. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance.
Results: The results indicated that the effects of interventions on increasing verbal comprehension (F=233/709؛ effect size=0/88), perceptual reasoning (F=140/620؛ effect size=0/70), Working memory (F=32/258؛ effect size=0/83), processing speed (F=121/818؛ effect size=0/67), spontaneous level (F=399/058؛ effect size=0/85)and reduce the level of quantitative hesitant (F=496/200؛ effect size=0/89), hesitant (F=578/837؛ effect size=0/88), and effective inactivation (F=323/037؛ effect size=0/84). This effects remained stable after the follow-up stage.
Conclusion: Since emotional interventions based on Davanloo Dynamic Psychotherapy strengthen intelligence and motivational factors, it can be used as one of the useful methods to improve cognitive functions and motivation in children