چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی وصول مطالبات معوق بانکی در بانک سپه مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش با استفاده از روش پژوهش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. روش جمع آوری اطلاعات به روش تحلیل محتوا و فن دلفی می باشد. محیط پژوهش منابع دست اول پایگاه های اینترنتی و بانک های اطلاعاتی معتبر در گستره زمانی 1388 تا 1397 در حوزه وصول مطالبات معوق بانکی بوده است. مولفه های پژوهش کیفی شامل 9مولفه که به منظور جمع آوری مولفه های اولیه به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور ۵۰ عنوان مقاله و کتاب داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گرفت که با این تعداد نمونه محقق به اشباع نظری رسید. در فاز کمی محیط پژوهش شامل کلیه بانک سپه و به تعداد 1200 نفر در سال 1397 که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 296 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی در تحلیل داده های کمی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها و در بخش استنباطی از روش تحلیل عاملی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری کواریانس محور استفاده شد.
یافته ها: با توجه به بارهای اصلی، مدل پژوهش از اعتبار مطلوبی برخوردار است. شامل ناپایداری بازار سرمایه وارز با بار عاملی (68/0) بیشترین عامل تعیین کننده در وصول مطالبات معوق بانکی است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد ابعاد ومولفه ها را می توان در 9بعد اصلی و 81 مولفه دسته بندی کرد.
Purpose: The present study was evaluated with the aim of designing a pattern for collecting bank arrears in Sepah Bank.
Materials and Methods: This research was conducted using a descriptive survey research method. The method of data collection is content analysis and Delphi technique. The research environment has been the first-hand sources of reputable Internet sites and databases in the period of 2009 to 2017 in the field of collection of overdue bank receivables. Components of qualitative research including 9 components that were studied in order to collect the initial components by purposeful sampling method based on 50 internal and external articles and books, with which the number of researcher samples reached theoretical saturation. In the quantitative phase of the research environment, including all of Sepah Bank and 1200 people in 2017, which was estimated as a sample size of 296 people using a simple random sampling method. In order to analyze the data, descriptive statistical methods were used in quantitative data analysis including frequency distribution tables and graphs, and in the inferential section, factor analysis method and covariance-based structural equation modeling approach were used.
Findings: Due to the main loads, the research model has a good validity. Including the instability of the capital market incl with factor factor (0.68) is the most determining factor in the collection of overdue bank receivables.
Conclusion: The results showed that the dimensions and components can be classified into 9 main dimensions and 81 components.