چکیده:
این پژوهش به تحلیل شبکه روابط هیات مدیره شرکتهای موجود در بازار سهام ایران با تاکید بر عملکرد مالی در بازه زمانی 1398-1393 میپردازد و بر اساس نوع دادههای جمعآوری و تحلیل شده، از نوع تحلیل شبکه و همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در شبکه ارتباطی شرکتها، برخی از آنها در جایگاه و موقعیت بهتری قرار دارند و از توان دسترسی و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. موقعیت بهتر میتواند به سهولت در دسترسی سریعتر به اطلاعات و منابع منجر شود. همچنین، نتایج مربوط به آزمون فرضیهها نشان میدهد هرچه یک شرکت تعداد ارتباطات (درجه) بیشتری داشته باشد، به دلیل پراکندگی بالاتر و عدم تمرکز، عملکرد مالی بدتر و هرچه یک شرکت از دسترسی بیشتر و توان تاثیرگذاری و نفوذ (بینیت و نزدیکی) بالاتری برخوردار باشد، عملکرد مالی بهتری دارد. در نتیجه میتوان گفت موقعیت و جایگاه در شبکه ارتباطی بر عملکرد مالی شرکت تاثیرگذار است.
This study analyzes the board relations network of companies listed in the Tehran Stock Exchange with emphasis on financial performance from 2014 to 2020. This study uses two types of network analysis and correlation for analyzing based on the type of data collected. The research findings show that in the communication network of companies, some of them have a better position and therefore they have more access and effectiveness. Better position can lead to easier and faster access to information and resources. Also, the results of testing the hypothesis show that the more connections (degree) a company has, due to higher dispersion and lack of concentration, the financial performance is worse. The research results also show that the more access and influence (Betweenness and Closeness) a company has, the better financial performance has. As a result, it can be said that the position in the communication network affects financial performance.
خلاصه ماشینی:
1 Johnson, Daily & Ellstrand 2 Kyereboah-Coleman & Biekpe 3 Hochberg, Ljungqvist & Lu 4 Larcker, So & Wang 5 Boginski, Butenko & Pardalos 6 Mantegna شبکه ي اجتماعي به مجموعه اي از کنشگران و ارتباطات و گروه هاي ارتباطي ميان آن ها اشاره دارد.
با توجه به تأکيد ويژه بر مسـئوليت 1 García-Ramos & Díaz 2 Alqatan, Chbib & Hussainey 3 Withers, Kim & Howard مديران و استقلال هيئت مديره ، ساربينز- اکسلي اختلاف قابل توجهي در تقاضا و عرضه در بـازار کار براي مديران شرکت ها ايجاد کرد؛ بنابراين ، آن ها بررسي کردند که آيا تغييرات نظارتي باعث شده اسـت شـرکت هـا بيشـتر بـر روي فراينـدهاي اجتمـاعي تعبيـه شـده از انتخـاب شـريک هيئت مديره ، از قبيل متقابل ، گذارپذيري و چندگانه پس از سـاربينز- اکسـلي، توجـه بيشـتري داشته باشند.
٧- يافته هاي پژوهش مرحله ١: در اين مرحله به بررسي اين سؤال پرداخته ميشود که الگوهاي روابط بين شرکت هـا بر مبناي هيئت مديره مشترک آن ها در بازار سهام به چه صورت است ؟ (لازم بـه توضـيح اسـت شکل ٢ به عنوان نمونه شبکه مربوط به سال ١٣٩٨ را نشان ميدهد).
در واقـع ، ايـن پـژوهش بـه دنبال پاسخ به دو سؤال کليدي است : الف ) ساختار روابـط بـين شـرکت هـا بـر مبنـاي اعضـاي هيئت مديره مشترک آن ها از چه الگويي پيروي ميکند؟ ب ) آيـا جايگـاه و موقعيـت در شـبکه روابط ، ارتباطي با عملکرد مالي دارد؟ يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که شبکه روابط شرکت ها عموما از سه بخش اصلي، حاشيه و منفردها تشکيل شده است .