خلاصه ماشینی:
"گروهی مانند خوارج مرتکب کبیره را اهل دوزخ میدانستند و از آن طرف اهل تفریط روش "ابا حیگری"و ارتکاب مناهی را مجاز شمردند که فرقه اخیر سخت مورد نکوهش غزالی در احیا العلوم واقع شده و از ابا حیان به عنوان بدترین فرقهها نام برده،درحالیکه مشی رایج بین مسلمین گردن نهادن بر این جریان(3)به عنوان یک واقعیت اجتناب ناپذیر بوده است،تا جایی که سریان این افتراق حتی در قلمرو آرا فقها در مسایل دینی به صورت اختلاف فتاوی مشهود و امری پذیرفته شده است.
حتی ابو علی سینا فیلسوف نامدار و بر جسته اسلامی نیز از اتهام تکفیر بر کنار نمانده و در برابر نسبت کفر به خود،این بیت را سروده: در دهر چو من یکی و آنهم کافر پس در همه دهر یک مسلمان نبود و حافظ میسراید: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند ابو حامد غزالی در کتاب"تهافت الفلاسفه" امهات مسایل فلسفی را در 20 فصل نقد و رد نموده و مغایرت آرا فلاسفه،مانند ابن سینا و فارابی و دیگران را مستدلا بیان کرده تا جایی که پیروان فلسفه را به الحاد منسوب داشته است."