چکیده:
پروژههای حملونقل عمومی در سراسر دنیا امروزه توسط شرکتهای خصوصی و از طریق قراردادهای B.O.T در حال انجام است. با توجه به اینکه هزینههای پروژههای حملونقل قابلتوجه میباشد، شرکتهای خصوصی با پرداخت این هزینهها و تامین بودجه احداث پروژه کمک شایانی در ساخت این پروژهها انجام میدهند. دغدغه اصلی که تحقیق حاضر را بسیار حائز اهمیت میکند ریسک بالای پروژههای B.O.T است که سبب میگردد اجرای این پروژهها با مشکل جدی مواجه شود. بهطور طبیعی، با کاهش درآمد شرکت طرف قرارداد، ریسک پروژه افزایشیافته و احتمال ترک پیمان و یا بروز دعاوی نیز بالا میرود. با بهینه کردن سطح خدمت از طرف دولت، امکان درآمدزایی بیشتر به وجود آمده که علاوه بر کاهش ریسک ضررهای مالی، باعث افزایش میل به اجرای انواع پروژهها در غالب B.O.T میگردد. چهار عامل عوارض، ظرفیت پروژه، یارانه دولتی، دوره اعطای امتیاز مشخصه اصلی قراردادهای B.O.T میباشند که سود و زیان شرکتهای خصوصی طرف قرارداد با دولت را مشخص مینمایند؛ اما در این میان یک فاکتور قابل تنظیم به نام سطح خدمت وجود دارد که میتواند تا حد قابلتوجهی بر قراردادهای B.O.T تاثیرگذار باشد. با بررسی یک مدل ریاضی ارائهشده توسط ژانگ، میزان تاثیر این پارامتر بر سایر عوامل و درنتیجه سود و زیان شرکت خصوصی در قرارداد بلیط الکترونیک ناوگان حملونقل تهران بررسی گردید. نتایج نشان داد سطح خدمت بالاتر منجر به افزایش ظرفیت پروژه، میزان عوارض کل بالاتر، تقاضای غیرقطعی بیشتر و متعاقبا افزایش سطح رفاه اجتماعی گردد، درعینحال از یک نقطه به بعد سبب کاهش سود شرکت خصوصی طرف قرارداد میشود.
In many of developed and developing countries, nowadays, B.O.T conctract is a way in which government performe their essential project as transport one through observing investment from privait firms, instead these privit firms earn the main investment as well as their profit from user fees. For many BOT transport projects, the government imposes service level requirement on the private firm so that project capacity and stochastic demand can be better matched. Service level can be defined as the probability of project capacity satisfying uncertain demand. Due to high risck of this kind of contaracts, the governmet, for many B.O.T transport projects, imposes service level requirement on the private firm so that project capacity and stochastic demand can be better matched. Service level is defined as the probability of project capacity satisfying uncertain demand. In this research as a determination optimal service level on B.O.T transport project contract based on Zhang model (Case Study: Tehran Fleet Electronic Ticket Contract) is conducted. The results suggest that the presence of service level requirement improves B.O.T h user fee and project capacity while decreases firm profit. Moreover, two formulas, to predict the servive level based on ontherrequlations, have been generated from the data of the project, using Gene EXperssion Programming through MATAL. The correlation coefficients of proposed relationship were relatively high, indicating the dependence of service level to project capacity, user fee, privit firm’s prfite, the number of users, demand uncertainty
خلاصه ماشینی:
هنگامي که شرکت خصوصي طرف قرارداد اقدام به وضع عوارض مينمايد با مشکل عدم قطعيت در تعداد کاربران و استفاده کنندگان روبرو است که اين امر سبب لطمه زدن به بازگشـت سـرمايه و سود مدنظر ميگردد (ژانگ ، فنگ ، ژانگ و سونگ ،٤ ٢٠١٨) لذا در ايـن تحقيـق بـا مطالعـه مـوردي قرارداد بليط الکترونيکي ناوگان حمل ونقل تهران و استفاده از مدل ارائه شده توسط ژانگ به بررسي تأثير سطح خدمات و بهينه کردن آن در جهت ايجاد هماهنگي بين عرضه و تقاضا توسط تنظيمـات قابل انجام از سوي دولت پرداخته شده است .
ايـن تنظيمـات مـيتوانـد بـه نحـو مناسبي عرضه و تقاضا (ظرفيت و ترافيـک ) را هماهنـگ نمـوده و سـطح خـدمات را بـالا مـيبـرد؛ بنابراين هدف کلي در اين تحقيق بررسي تأثير سطح خدمات در قرارداد بلـيط الکترونيکـي ناوگـان حمل ونقل تهران به صورت کمي است .
در اين تحقيق سعي شده است تا با استفاده از مدل عددي نوين ارائـه شـده توسط ژانگ تأثير سطح خدمات در قرارداد پروژه بليط الکترونيکي حمل ونقل تهران بررسـي گـردد.
Modeling the impact of government guarantees on toll charge, road quality and capacity for build-operate-transfer (B.
, (2004), Selection and application of risk management tools and technique for build-operate-transfer projects.
Flexible build-operate-transfer contracts for road franchising under demand uncertainty.
, (2000), Highway pricing and capacity choice in a road network under a build-operate-transfer scheme.
, (2002), A note on highway pricing and capacity choice in a road network under a build-operate-transfer scheme.