چکیده:
تصمیمگیری جوهره مدیریت است و مدیر کسی است که هر لحظه تصمیم میگیرد. تکنیک AHP از آنجا که توانایی مواجهه با مسائل تصمیم گیری چند معیاره را دارا بوده، همچنین روشی برای اندازه گیری معیارهای کیفی و شیوهای بر مبنای اولویتها را فراهم میسازد؛ به مدیران امکان میدهد تا به وسیله ساده کردن و تسریع در فرایند تصمیمگیری خود، تصمیمات مؤثری را در موضوعات پیچیده اتخاذ کنند. در این مقاله روش تحقیق از نوع پیمایشی- اکتشافی و جامعه آماری 10000 نفر از مشتریان شرکت بیمه ایران، آسیا و کارآفرین می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است، که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه «مورگان» و «کوهن» نمونه 370 تایی انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای سیستماتیک بین خریداران بیمه عمر و سرمایه گذاری این شرکت ها توزیع و نسبت به تکمیل پرسشنامه ها اقدام گردیده است. مقاله حاضر به بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی خدمات (8P) بیمه جامع عمر و پس انداز پرداخته است. از آنجائیکه بیمه عمر به عنوان یک معیار مهم توسعه یافتگی در دنیا محسوب می شود؛ این تحقیق با ارائه مدل تصمیم گیری راهبردی به کمک تمامی شرکت ها، کارگزاری ها و نمایندگی های بیمه که سعی در بهبود وضعیت فروش بیمه عمر خود دارند شتافته است. پس از بررسی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی عنصر جدید به نام بهره وری و کیفیت نیز شناسایی و به مدل اضافه گردید. نتیجتاً مدل بهینه آمیخته بازاریابی خدمات با استفاده از نتایج حاصل از تکنیکAHP معرفی گردید.
Decision making is the essence of management, and manager is a person who makes a decision every minute. AHP technique is capable of tackling multi-criteria decision making issues, and also provides a method for measurement of qualitative criteria and a method based on priorities. It enables managers to facilitate and accelerate their decision making processes and make effective decisions in complicated topics and situations. offices of insurance companies trying to improve their life insurance sales statistics. The study was of surveying-heuristic type and its statistical population consisted of 10000 clients of Iran Insurance Company, Asia Insurance Company and Karafarin Insurance Company. Data was collected by means of questionnaires consisting of 370 items chosen according to Morgan and Kouhen’s volume tables. The questionnaires were then distributed by systematic hierarchical sampling among purchasers of life and savings insurance, who then proceeded to complete them. This paper is focused on reviewing and prioritizing the elements of mix marketing (8P) in the field of sales and marketing of comprehensive life and saving insurance marketing.because life insurance is a development important factor in the world; It may be used by all companies, agencies and brokering.once elements influencing mixed marketing were studied and the new factor was known as productivity & quality, and added to the model.Finally in the now paper, The optimized model mixed marketing was defined using the results of a hierarchical analysis model.