چکیده:
باتوجه به جدیدبودن بانکداری مجازی پذیرش آن توسط افراد. از چالشهای مهم در توسعه بانکداری است. هدف این پژوهش آن
است که با استفاده از نظریه تجزیهشده رفتار برنامهریزی شده و تکنیک دیماتل به اولویتبندی عوامل اصلی بر قصد پذیرش بانکداری
مجازی توسط افراد و روابط علی این عوامل بپردازد. جامعه آماری این پژوهش, مدیران اداره تحقیقات شبکه بانکی کشور هستند.
تعداد ۴۵ پرسشنامه بین خبرگان توزیعشد که در نهایت. ۲۳ پرسشنامه گردآوری شد. نتایج تحلیلی این پژوهش با استفاده از
نرمافزار متلب بهدست آمده و عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر بر پذیرش بانکداری مجازی را بهصورت جداگانه مشخص نموده که به
ترتیب حسن نیت درک شده. تمایل به اعتماد و خودکار آمدی از عوامل اثرگذار بر پذیرش بانکداری مجازی توسط افراد بوده و اثر
خانواده, اثر دوستان و آزمونپذیری عوامل تاثیرپذیر و معلول بر پذیرش استفاده از بانکداری مجازی توسط افراد است. همچنین.
میتوان عنوان نمود که مدل توسعهیافته نظربه تجزیهیافته رفتار برنامهریزی شده با تکنیک دیماتل, قصد رفتاری را بهخوبی
پیشپینی کرده و عوامل علی بر این رفتار را شناسایی مینماید.
Acceptance of virtual banking due to its newance to common people, is a major challenge in the development of banking system. In this study, an attempt is made to investigate de' facto the main factors affecting the acceptance of virtual banking and their causal relationship per se. For this reason, we have utilized the theory of planned Behavior Analysis, and DEMATEL method and subsequently applied the MATLAB Software thereto. The statistical population of this research, was comprised initially the 45 questionnaires distributed to Research Directors of banking system of Iran in which out of them, 23 questionnaires were gathered in toto. The results prima facie indicate that, there are two groups of factors which are indentified in this process i.e. Affecting and Affected factors. In this context, the affecting factors are, designated as perceived good will, tendency to confidence building and self sufficiency, while the affected factors are considered to be the family effect, friends effects and testability, sine qua non. Thus, we can conclude that the application of the Augmented Model of the Theory of Planned Behavior Analysis and DEMATEL method will properly predict the behavioral intention of people and indentifies its causal factors, Ipsofacto.
خلاصه ماشینی:
مطالعه عوامل تعيين کننده پـذيرش بانکـداري موجـب درک بهتـري از باورهـا و اعتقاداتي ميشود که کاربران بالقوه را به سمت استفاده از فناوريهاي جديد سوق ميدهد و بـا توجـه به چگونگي و ميزان تأثير اين باورها بر رفتار کاربران ميتوان شرايطي را ايجاد کرد که موجـب تسـريع پذيرش سيستم بانکداري مجازي توسط مشتريان شود.
طبـق ايـن مـدل ، قصـد انجام يک رفتار توسط سه عامل شامل نگرش نسبت به رفتار يعني احساس مثبت يا منفي فـرد دربـاره انجام رفتار خاص است ، هنجارهاي ذهني يعني ادراک فرد درباره اينکه اغلب مردمـاني کـه بـه نظـر او مهم هستند، چه فکر ميکنند و او بايد يا نبايد نظر آنها را در رفتار خود مورد توجه قرار دهد و کنتـرل رفتاري درک شده يعني سادگي يـا دشـواري رفتـار از نظـر فـرد و در حـوزه پـژوهش هـاي مـرتبط بـا سيستم هاي اطلاعات «ادراکات مربوط به قيود داخلي و بيروني بر رفتار»،٢ پيش بيني ميشـود (نمـودار ٣).
مدل مفهومي پيشينه و ادبيات مطالعات نشان ميدهند که نگرش ، هنجار ذهني و کنترل رفتاري درکشده هر يـک بـه نوعي بر پذيرش فناوري توسط افراد تأثيرگذار بوده که هر يک از ايـن شـاخص هـا، چنـدين عامـل در بـر ميگيرند که با استفاده از روش دلفي اين عوامل شناسايي و با اضافه کردن شاخص اعتماد بر اسـاس مـدل توسعه يافته نظريه تجزيه يافته رفتار برنامه ريزي شده ، نهايي شدند (جدول ٢ و نمودار ٥ ).