چکیده:
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطهگری تابآوری در رابطهی حمایتهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیامنور بود.
روش بررسی: با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 140 دانشجو انتخاب و پرسشنامهحمایت تحصیلی ، مقیاس تابآوری و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی را کامل کردند.تمامی ابزار از روایی و پایایی مطلوب بهرهمند بودند. دادهها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها حاکی از اثر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر تابآوری بود. همچنین اثر غیر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر سرزندگی تحصیلی از طریق تابآوری نیز مورد تأیید واقع شد. بر این اساس میتوان گفت تابآوری قادر است رابطهی انواع حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی را واسطه نماید.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده بر نقش حمایتهای تحصیلی در تابآور ساختن دانشجویان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید میکند. یافتههای پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده است
Background and Aims:The aim of this study was to examine the mediating role of resiliency in the perception of academic support and academic buoyancy among the students of Payam Noor University.
Methods:140 students were selected by using stratified sampling method, and fit out academic support, resiliency and academic buoyancy questionnaire. All tools had a desirable validity and reliability. Data were analyzed with path analysis.
Results:The results showed that academic support of professors, parents and peers directly affects the resilience. Also, indirect effects of teachers, parents and peers academic support on academic buoyancy through resilience was confirmed. This means, that academic support through the resiliency increase the student academic buoyancy.
Conclusions:The findings highlight the role of academic support on student’s resiliency, for arriving to academic buoyancy. The findings of study were discussed regarding to theoretical and empirical evidence and suggestions have been made for this purpose.