چکیده:
مقدمه: برقراری ارتباط دانشجویان با اساتید میتواند در افزایش انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش مؤثر باشد. لذا با توجه به اهمیت ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو و نقش آن در افزایش اثربخشی فرایند یاددهی و یادگیری، هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل انگیزشی در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1395-96 بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان رشتههای پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در مقطع علوم پایه بودند (791 = N). تعداد نمونهها با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی و بر اساس جدول، 260 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. همچنین به منظور تحلیل دادهها از آمارههای میانگین، انحراف معیار، آزمون t برای نمونههای مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در بین دانشجویان علوم پزشکی، ارتباط به منظور عذرخواهی و ارتباطات علمی و درسی دارای بالاترین میانگینها بودند و در مقابل ارتباطات تعاملی کمترین میانگین را به دست آورد.
نتیجهگیری: یکی از مهمترین عواملی که در ارتباط استاد-دانشجو از اهمیت ویژهای برخوردار است، انگیزههایی است که دانشجو برای ایجاد ارتباط با استاد خود دارد. لذا، بررسی وضعیت عوامل انگیزشی میتواند نقش تاثیرگذاری در برقراری ارتباط دانشجویان و اساتید داشته باشد. اساتید باید در کنار فرآیند تدریس، برای برقراری ارتباط و تعامل با دانشجویان نهایت تلاش خود را مبذول دارند تا بتوانند محیطی آرام و به دور از استرسزا برای آنان فراهم آورند.
Introduction: The relationship between students-teacher can be effective in increasing students' motivation, self-confidence and improving the quality of education. Therefore, considering the importance of teacher-students effective communication and its role in increasing the effectiveness of the teaching and learning process, the aim of this study was to investigate students’ motivation to communicate with their instructors in Kermanshah University of Medical Sciences in 2016-17.
Methods: The present study is descriptive-analytic. The statistical population included medical, dentistry and pharmaceutical students in basic sciences (N = 791). The number of samples was estimated using random sampling method (260). Data were collected using a researcher-made questionnaire and analyzed by SPSS software. Data were analyzed by mean, standard deviation, t-test and one way analysis.
Results: The results showed that excuse-making and Functional motivation had the highest mean. Otherwise relational motivation was obtained the lowest average.
Conclusions: One of the most important factors in teacher-student relationship is the student's motivation to communicate with their instructors. Therefore, the investigation of motivational factors can play an effective role in student-teacher communication. Teachers in addition to the teaching process must communicate to students in order to provide them a relaxed and without stressful environment.