چکیده:
این مطالعه با هدف مطالعه ظرفیت جذب دانش در نوآوری و عملکرد شرکتهای دانش بنیان انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان شرکتهای دانش بنیان دکل ساز استان تهران به تعداد 153 نفر میباشند که از این بین تعداد 110 نفر بهصورت تصادفی ساده بر اساس فرمول کوکران میباشد. در این مطالعه برای جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامهای شامل سه بعد و 25 گویه استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی واگرا مورد تایید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 به دست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که رابطه معناداری بین اکتساب دانش و نوآوری وجود دارد؛ رابطه معناداری بین ادغام (همگون سازی) و نوآوری وجود دارد؛ رابطه معناداری بین تبدیل دانش و نوآوری وجود دارد؛ رابطه معناداری بین بهکارگیری دانش و نوآوری وجود دارد؛ رابطه معناداری بین نوآوری و عملکرد شرکتهای دانش بنیان وجود دارد. در پایان پیشنهاداتی پژوهشی و کاربردی بر اساس یافتههای تحقیق، ارائه شده است.
The present study was carried out to investigate the relationship between the knowledge absorption capacity on
innovation and performance of knowledge based companies. This is an applied research conducted as a
descriptive-survey. Statistical population includes all employees of mast maker knowledge-based company in
Tehran (N=153) out of whom a sample of 110 individuals was selected using Cochran’s formula. Data were
collected by the questionnaire including 3 dimensions and 45 items. Validity of the data gathering instruments
was confirmed by content validity and divergent validity. Questionnaire’s reliability was investigated via
estimating Cronbach’s alpha. Cronbach’s alpha coefficient was higher than 0.7 for all dimensions; suggesting
that the questionnaire is quite reliable. Hypothesis tests was conducted using partial least square technique and
Smart PLS software. The results of hypothesis tests indicated that there is a significant relationship between
knowledge acquisition and innovation; there is a significant relationship between knowledge integration and
innovation; there is a significant relationship between knowledge conversion and innovation; there is
significant relationship between knowledge application and innovation; there is significant relation between
innovation and firm performance in knowledge-based companies. Finally, based on the results, some academic
and practical recommendations are proposed.
خلاصه ماشینی:
در واقع این تحقیق تلاشی است در هدف یافتن پاسخی برای سوال اصلی تحقیق که به این شرح زیر است: آیا جذب دانش بر نوآوری و عملکرد شرکتهای دانش بنیان دکل ساز تاثیرگذار است؟ ادبیات پژوهش امروزه با افزایش رقابت بین سازمانها، آنها در تلاشند تا با کسب دانش بیشتر و بهرهگیری از آن، خود را از بقیه متمایز کنند.
این بدان معناست که رابطه معناداری بین اکتساب دانش و نوآوری وجود دارد و بر همین اساس فرضیه پژوهش تایید است.
این بدان معناست که رابطه معناداری بین ادغام دانش و نوآوری وجود دارد و بر همین اساس فرضیه پژوهش تایید است.
این بدان معناست که رابطه معناداری بین تبدیل دانش و نوآوری وجود دارد و بر همین اساس فرضیه پژوهش تایید است.
این بدان معناست که رابطه معناداری بین بهکارگیری دانش و نوآوری وجود دارد و بر همین اساس فرضیه پژوهش تایید است.
این بدان معناست که رابطه معناداری بین نوآوری و عملکرد شرکتهای دانش بنیان وجود دارد و بر همین اساس فرضیه پژوهش تایید است.
آزمون فرضیه پنجم بیانگر آن است رابطه معناداری بین نوآوری و عملکرد شرکتهای دانش بنیان وجود دارد.
, Technology Management, Industrial Development, Islamic Azad University of Research Sciences, Tehran, Iran 2PhD in Information and Communication Technology, Faculty of Islamic Azad University, West Tehran Branch, Iran 3PhD in Industrial Management, Faculty of Islamic Azad University, Firoozkooh Branch, Iran Abstract The present study was carried out to investigate the relationship between the knowledge absorption capacity on innovation and performance of knowledge based companies.
Keywords: Innovation, Absorption Capacity, Performance, Knowledge Acquisition