چکیده:
هدف از اجرای این تحقیق طراحی و تبیین مدلی برای بررسی و شناخت عوامل اصلی و فرعی ایجاد و توسعه نگرش کارآفرینانه در بازار سرمایه کشور و ارائه راهکارهای لازم برای اجرای آن میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش اجرای آن همبستگی میباشد. در این تحقیق پس از مطالعه ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق و مصاحبه عمیق با خبرگان و اساتید دانشگاهی در حوزه بازار سرمایه و کارآفرینی به تعداد15 نفر، عوامل اصلی و فرعی شناسایی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و کدگذاری، 5 گروه عوامل مالی، عوامل مربوط به محصول یا خدمت، عوامل مربوط به صنعت، عوامل شایستگی مدیران، عوامل اقتصادی و عوامل حاکمیت شرکتی طبقه بندی شدند و براساس آنها فرضیات اصلی و فرعی تحقیق تعیین شدند. سپس پرسشنامهای بر مبنای طیف لیکرت طراحی و پس از انجام آزمونهای روایی و پایایی، در بین نمونه آماری شامل384 نفر از مدیران و کارشناسان نهادهای مالی و سرمایه گذاران در بازار سرمایه توزیع و دادههای پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی و براساس آنها فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق تجزیه و تحلیل و در نهایت مدل نهایی تحقیق طراحی و همچنین راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای ایجاد و توسعه نگرش کارآفرینانه در بازار سرمایه کشور ارائه گردید.
The purpose of this study is to design and explain a model to identify the factors that create and develop entrepreneurial attitude in the capital market and to present the necessary solution for its implementation.In this study,after reviewing the research background and interviewing experts and academic professors in the field of capital market and entrepreneurship,6 main factors and 41subfactors were identified.Then the likert scale questionnaire was designed and distributed among the 384 managers and experts of financial institutions as well as investors in the capital market.Questionnaire data were analyzed by confirmatory factor analysis.At the end,the final model of the study was designed and suggestion were made to develop an entrepreneurial attitude in the capital market.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل اوليه پس از انجام مصاحبه با خبرگان و انجام تحليل مضمون و شناسايي مضامين اصلي و فرعي،مدل تحقيق براساس مصاحبه با خبرگان در شکل ١ ارائه مي شود که در واقع ترسيم شبکه مضامين مي باشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل (١) : مدل بومي عوامل ايجاد و توسعه نگرش کارآفرينانه در بازار سرمايه کشور براساس نظر خبرگان (خورسندي و همکاران ١٣٩٨) منبع : يافته هاي پژوهشگر پس از انجام بخش کيفي تحقيق با روش تحليل مضمون و مصاحبه با خبرگان و فرايند کدگذاري محوري و اوليه و دستيابي به مدل نظري تحقيق ،اکنون مي توانيم فرضياتي را براي اين تحقيق تعيين و در ادامه با طراحي پرسشنامه و انجام تجزيه و تحليل عاملي به بررسي فرضيات مطرح شده بپردازيم .
با توجه به تحليل انجام شده و از آنجايي که مقدار(T-Value) برابر با ٧,٦٣ و از ١,٩٦ بيشتر است لذا فرضيه اول تحقيق مورد پذيرش قرار ميگيردو نتايج فرضيه هاي فرعي مربوط به فرضيه اول نيز به شرح جدول زير است : جدول (٥)نتايج فرضيه هاي فرعي مربوط به فرضيه اول اصلي فرضيه T-Value نتيجه منابع و روش هاي تأمين مالي عامل ايجاد و توسعه نگرش کارآفرينانه در بازار ١٣,٨١ پذيرش سرمايه مي باشد.
با توجه به تحليل انجام شده از آنجايي که مقدار(T-Value) برابر با ٩,٠٥و از ١,٩٦ بيشتر است لذا فرضيه سوم تحقيق مورد پذيرش قرار ميگيردو نتايج فرضيه هاي فرعي مربوط به فرضيه اصلي سوم به شرح جدول زير است : جدول (٧) نتايج فرضيه هاي فرعي مربوط به فرضيه اصلي سوم فرضيه T-Value نتيجه سهم از بازار محصول يا خدمت شرکت عامل ايجاد و توسعه نگرش کارآفرينانه در بازار سرمايه مي باشد.