چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل درون و برون سازمانی موثر بر ارتباط دانشکدههای علوم ورزشی با مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری بود. روش تحقیق،کیفی وگردآوری دادهها با مصاحبه و بررسی ادبیات انجام شد.جامعهروسا و اعضای هیاتعلمی علوم ورزشی کشور، مراکز رشد و کارآفرینی، پارکهای علم و فناوری و دیگر مسئولان مرتبط با تحقیق بودند. نمونه تحقیق به صورت نظری و تعیین و 14 مصاحبه انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز،محوری و انتخابی انجام شد.طبق.یافتهها 18 مقوله اصلی در قالب 12 عامل درون سازمانی(هدایت فرآیند تحقیقاتی،نیازسنجی،برنامهریزی استراتژیک،تقویت زیر ساختهای حمایتی، مهارتهای مدیریت کسب و کار، استفاده از فناوری و تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص، تعاملات هدفمند، ایجاد بینش مثبت به دانشکده، توانمندشدن دانشکده، خلق و توسعه فرصتهای شغلی ورزشی و علم به نوآوری و بهبود کیفیت محصولات)و 7 عامل برون سازمانی(قوانین حمایتی از نوآوری، دوراندیشی و ثبات در تدوین راهبردها، حمایت مالی دولتی، مبارزه با مافیای ورزشی، حمایت از تولید ملی، حمایتهای رسانهای، و کاهش ریسک سرمایهگذاری) در راستای برقراری این ارتباط منتج گردید؛که هر کدام به زیر مجموعههای دیگری تقسیم میگردند. طبق نتایج تعیین عوامل درون و برون سازمانی به دانشکده و دانشجویان علوم ورزشی کمک میکند تا بتوانند با این مراکز ارتباط برقرار کرده و ضمن تحقق ایدههای نوآورانه خود بتوانند دانشجویان این رشته را خوداشتغالی و خلق ثروت برای دانشکده و جامعه تشویق کنند.
he purpose of this study was to investigate the internal and external organizational factors affecting the relationship between sport sciences faculties with incubators and science and technology parks. The method of research was qualitative and data collection was done by interviewing and reviewing the literature.The research sample was theoretically determined and 14 interviews were conducted. Data analysis performed using three stages of open, axial and selective coding. According to the findings, 18 main categories in the form of 12 intra-organizationalfactors(research process guidance, needs assessment, strategic planning, infrastructure strengthening Supportive skills, business management skills, use of technology and technology, skilled manpower, purposeful interactions, creating a positive view of the faculty, empowering the faculty,creating and developing sporting job opportunities and science to innovate and improve product quality and 7 external factors (laws to support innovation,foresight and stability in strategy formulation, government funding, fight against the sports mafia,support for national production,media support,and investment risk reduction) in order to establish this connection resulted in each being subdivided into other subsets. According to the results, determining the internal and external factors of the organization helps the faculty and students of sports sciences to be able to communicate with these centers and while realizing their innovative ideas can encourage students in this field to be self-employed and create wealth for the faculty and society.