چکیده:
برندسازی ابرشهرها باعث میشود تصویری از شهر ارائه گردد که شهر با دیگر شهرها در سطح ملی و بین المللی رقابت کرده و نهایتاً باعث حداکثر سازی منافع شهروندی میشوند. علاوه بر این برندسازی ابرشهرها موجب تقویت جایگاه ذهنی و وجهه آنها شده و فرصت رقابت میان شهرها را بوجود میآورد و این ایجاد جو رقابت میان شهرها در نهایت موجب سرازیر شدن سرمایههای مادی، معنوی و اجتماعی به ساختارهای شهری خواهد شد و افزایش رفاه و سطح کیفیت زندگی را برای ساکنین آن به بار میآورد. اگرچه مطالعات پراکندهای در زمینه برند و برندسازی شهری انجام گرفته اما خروجی آن، به تدوین برنامهای منظم و قابل اجرا نینجامیده است. در این پژوهش، مدل زمینهای برندسازی ابرشهرها در شهر تهران با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL آزمون و اعتباریابی شده است. در مدل ساختاری رابطه بین مؤلفههای پویایی برند، نیاز به انبوه بازدید کنندگان و نیاز کشور بر فرایند برندسازی و همچنین فرایند برندسازی بر درآمدزایی، تبدیل شهر به یک مقصد بالقوه و توسعه پایدار شهری نشان داده است. مدل ساختاری در حالت تخمین استاندارد نشان داد که بیشترین تأثیر مثبت، نیاز کشور بر فرایند برندسازی است و کمترین تأثیر، پویایی برند بر فرایند برندسازی است. همچنین بیشترین تأثیر فرایند برندسازی بر پیامدها بر متغیر درآمدزایی است.
Abstract Branding the megacities brings city image that causes the city has competed with other cities at the national and international levels and ultimately maximizes the benefits of citizenship. In addition, branding of megacities strengthens their brand position and image and creates a climate of competition between cities that will eventually lead to the flow of material, spiritual and social capital into urban structures, and increase the level of welfare and quality of life to its inhabitants. Although disparate researches has been done on brand and branding, but their output did not come up with a systematic and enforceable program. In this research, the underlying model of megacities branding in Tehran was tested and validated using exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation modeling by means of SPSS and LISREL softwares. The structural model has indicated the relationship between brand dynamics components, the need for a large number of visitors, and the country's need with branding process as well as the relationship between branding process with income generation, tansforming the city into a potential destination and sustainable urban development. The structural model in the standard estimation mode showed that the greatest positive impact is the country's need for the branding process and the least impact is brand dynamics on the branding process. Also, the greatest impact on consequences by branding process is on revenue variable.