چکیده:
با توجه نارسایی فعالیتهای کشاورزی در ایجاد فرصتهای اشتغال و درآمد برای روستاییان، توسعه گردشگری به دلیل اهمیتی که در پیوند بین بخشهای مختلف اقتصادی- اجتماعی دارد، به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای توسعه کارآفرینی مورد توجه محققان قرار گرفته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش گردشگری در کارآفرینی روستایی در محور ارتباطی زنجان- آببر انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-تحلیلی مبتنی بر گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. به این منظور از 1162 خانوار ساکن در 8 روستای واقع در مسیر جاده زنجان-آببر، 289 مورد با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده است. روایی گویهها توسط گروهی از صاحبنظران تأیید شده و پایایی گویهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 83/0 محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که مقادیر میانگین تمامی مولفههای کارآفرینی روستایی بالاتر از میانگین طیف لیکرت برآورد شده است که نشانگر تاثیر مثبت گردشگری بر بهبود کارآفرینی در منطقه مورد مطالعه است. نتایج تحلیل دو گروه روستاهای دشتی و کوهستانی نیز نشان میدهد که از بین شاخصهای کارآفرینی، مولفههای ایجاد اشتغال در فعالیتهای غیر کشاورزی، ریسکپذیری در فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری و جذب اعتبارات با سطح معناداری بالای 95 درصد در روستاهای کوهستانی و دشتی متفاوت هستند.
Rural areas in our country due to the predominance of agricultural activities and its failure to create employment and income opportunities for residents face many challenges in their development. Therefore, rural tourism development because of its importance in linking between various socio-economic sectors has been of interest to researchers as one of the most important approaches to entrepreneurship development and diversification of employment. The aim of study was to investigate the role of rural tourism in rural development through entrepreneurship and improving job opportunities for residents of rural areas in Zanjan-Abbar communication axis. This research is applied; and used method is analytical– descriptive. The needed data was collected by using observation and questionnaires. For this purpose from a total number of 1162 permanent households in 8 villages in Zanjan-Abbar road, 289 cases were selected as sample by the use of Cochran formula; and the questionnaires were distributed among them randomly. The validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts and the reliability of the variables was calculated by the use of Cronbach's alpha of 0.83. The research results shows that the mean values of all the components of rural entrepreneurship are higher than 3 and their difference is significant at 0.01 level indicating the positive impact of tourism on improving entrepreneurship in the study area, and only the components of job creation in non-agricultural activities (0.007), economic activities risks (0.050) and investment and attracting credit (0.004) in mountainous and plain villages are significantly different from each other.