چکیده:
زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد از جمله تلاشهایی است که طراحی و اجرای آن موجب رشد و بلوغ سازمانی شده، وسیله مناسبی برای رشد، توسعه و پیشرفت و بهسازی سازمان فراهم می نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی عملکرد پژوهشی در دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.روش شناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع دادهها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 15 نفر از اساتید رشتههای مدیریت و برنامهریزی درسی و خبرگان اجرایی شاغل در دانشگاههای افسری آجا میباشد که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی شامل 250 نفر از کارشناسان شاغل در حوزه پژوهش و آموزش در دانشگاههای مذکور بود که با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 152 نفر تعیین گردید و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبهها از طریق بازآزمون تایید شد. روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی نیز مدلسازی معادلات ساختاری جهت اعتبارسنجی مدل طراحی شده بود.یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی مولفههای عملکرد پژوهشی دانشگاهها شامل: 1-استادان پژوهشگر، 2- کتابخانه، 3- ارزیابی، 4- ایدهها و اکتشافات، 5- اقدامات پژوهشی اساتید، 6-طرح های پژوهشی، 7- مجلات منتشر شده، 8-همایش علمی، 9-تشویقات و رضایت اساتید و 10- حمایتها و تسهیلات پژوهشی است. نتایج تحلیلهای کمی نیز موید معنیداری ارتباط بین شاخصها و مولفههای مدل تحقیق میباشد که این روابط در سطح آلفای 0.05 معنیدار است.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق میتواند برای ارتقا فرایند ارزیابی عملکرد پژوهشی و بهبود آن در دانشگاههای آجا مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.
Methodology: The type of research is developmental in terms of purpose and applied in terms of result and qualitative and quantitative in terms of data type. The statistical population of the research in the qualitative section includes 15 professors of management and curriculum planning and executive experts working in AJA military universities who were selected by probabilistic and purposeful non-probabilistic sampling method.The quantitative part includes 250 experts working in the field of research and education in the mentioned universities. According to Morgan table, the sample size was 152 people and were selected using simple random sampling method.Data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part a researcher-made questionnaire. The validity of the interviews was confirmed by retesting. The content validity of the quantitative questionnaire was also confirmed by experts. The data analysis method was designed in the qualitative part including content analysis and in the quantitative part structural equation modeling was designed to validate the model.Findings: Research findings indicate the identification of components of research performance of universities, including: 1- Research professors 2- Library 3- Evaluation 4- Ideas and discoveries 5- Research actions of professors 6- Research projects 7- Published journals 8- Scientific Conference 9- Encouragement and satisfaction of professors 10- Supports and research facilities. The results of quantitative analysis confirm the significance of the relationship between the indicators and components of the research model that these relationships are significant at the alpha level of 0.05.
خلاصه ماشینی:
جدول ۱ الگوهای ارزیابی عملکرد سازمانی (مستخرج از مبانی نظری و پیشینه تحقیق الگوی ارزیابی عملکرد مبتنی بر کارت امتیازی متوازن ابعاد مشتری سهم بازار تعداد شعب تعداد نمایندگان و تعداد محصولات مالی میانگین زمان تسویه مطالبات نسبت سود عملیاتی ارزش و سود سهام، مطالبات پرداخت شده فرایندهای داخلی تعداد کارکنان تعداد خط مشیهای صادره مبالغی که صرف مسئولیتهای اجتماعی میگردد تعداد معاملات مدیریت شده رشد و یادگیری هزینههای آموزشی معاملات و سیاستهای مدیریت شده، هزینه های مدیریت و هزینههای خدمات رفاه کارکنان ) ۱ - درون دادها با سه مؤلفه الف - نقش منابع انسانی ب نقش مدیریت و رهبری، ج - نقش زیر ساختها -۲ بعد فرایندها با پنج مؤلفه الف الگوی ارزیابی برقراری سیستم انگیزش و پاداش دهی متناسب در حوزه فعالیت پژوهش عملکرد پژوهشی ب ارتقای دانش بینش و مهارتهای پژوهشی، ج- اخلاق مداری و منبع دیوایودی و همکاران (۲۰۲۱) وثوق و در دانشگاه آزاد رعایت ارزشهای ملی و حرفه ای د نوآوری خلاقیت و کارافرینی، ه- همکاران (۱۳۹۹) استفاده از خرد جمعی فعالیتهای گروهی و مشارکتی، ۳ نتایج شامل اسلامی الف - اثربخشی پژوهش ب رقابت پذیر بودن پژوهش، ج- درآمدزایی از طریق پژوهش و د کمیت و کیفیت فعالیتها و محصولات پژوهش الگوی ارزیابی منابع و تجهیزات کادر ،علمی کارکنان حوزه پژوهش اختراعات قمی و همکاران عملکرد پژوهشی یک دانشگاه دولتی انتشار مقالات تالیف و ترجمه کتاب و طرحهای تحقیقاتی خلق ارزش اقتصادی و تولید ثروت، تعامل و هم افزایی برنامه ریزی و مدیریت فرهنگ ،سازمانی رویکرد استراتژیک (۱۳۹۶) اصغری و رویکرد نسبت به مشتری ارباب) (رجوع و تشویق سرمایه گذاری و همکاران (۱۳۹۵) الگوی ارزیابی عملکرد پارک های علم و فناوری مدیریت کارکنان کارت امتیازی ،مالی مشتریان آموزش و رشد و فرآیندهای داخلی مسئولیت متوازن (۱۹۸۰) کاپلان و کاپلان (۱۳۹۷) نورتون اجتماعی وایزبورد(۱۹۸۵) مدل هفت بعدی ،اهداف ساختار روابط ،پاداش ،رهبری مکانیزمهای مفید و محیط سازمان قلی پور (۱۳۹۸) هفت اس مک ساختار استراتژی سیستمها ،سبک کارکنان مهارتها و قلی پور (۱۳۹۸) کینزی (۱۹۸۰) ارزشهای مشترک / اهداف متعالی 1 Sood 2.